Nu installeras första laddskenan på allmän väg

2017-10-27 09:34  

Projektet E-Road Arlanda rullar vidare. Nu installeras den första laddskenan för elväg – på allmän väg.

Det är på allmän väg, mellan Arlanda och Rosersberg, som det nu läggs ner en cirka två kilometer lång elskena. Den ska användas för att utvärdera tekniken under verkliga väder- och vägförhållanden. Projektet är en del i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling.

– Vi nu har uppfyllt de krav som ställts på säkerheten för att få börja lägga ned elskena i vägen. När teknikens uppfinnare Gunnar Asplund tog kontakt med oss på NCC 2011 så kändes den här dagen ganska avlägsen. Men efter många utmaningar står vi här nu och det är fantastiskt. Vi kan stoltsera med en världsunik teknik som dessutom är en svensk innovation, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef NCC och ordförande för konsortiet E-RoadArlanda.

Elförsörjningen ligger parallellt med vägen, med nedgrävda låg- och högspänningskablar.

Ungefär en månad väntas arbetet med nedläggningen att ta. Därefter ska skenan strömsättas i självständiga sektioner om cirka 50 meter vardera. Till varje sektion är kablar för bland annat el och uppvärmning framdragna och förberedda för inkoppling. Skenan ger 800 volt vilket kräver ett genomtänkt och utprovat säkerhetssystem.

Stora vägar saltas och saltvatten leder ström men tester har gjorts tillsammans med KTH. Under testerna har man fyllt skenan med saltvatten och sett att den fungerar och är säker även om en sådan situation skulle uppstå.

Vägsträckan där elskenan ska anläggas är hårt trafikerad med tung trafik.

– Vi har både ett asfaltsverk och ett grustag i närheten så det kommer att komma ned smuts i skenan. Vi hoppas även på snö och is ovanpå det, för vi vill testa under sämsta tänkbara förutsättningar för att upptäcka de brister som kan finnas. Fungerar det bra här så kommer den här lösningen att fungera bra var som helst, säger Stefan Hörnfeldt, projektchef för anläggningsarbetet.

Sträckan kommer att trafikeras av en eldriven lastbil som är utvecklad inom projektet.

Viktor Krylmark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt