Nu försöker de sälja in sitt flygande tåg

2018-07-23 11:22  
Foto: Akka Technologies

Du kliver på flygplanskroppen vid din lokala tågstation. På flygfältet kopplas en deltavinge på – sedan lyfter ekipaget. Franska ”Link & Fly” har redan väckt stort intresse i Asien.

Kommer innovationerna förvandlas till verkliga teknikkliv, eller rör det sig om visioner som inte är i takt med konsumenterna? Oavsett vilket gör många nu anspråk på att erbjuda framtidens transportlösning. En rad tillverkare har redan presenterat drönartaxis – med förhoppningen att de ska bidra till att avlasta storstädernas vägar. Och Elon Musk vill att Hyperloop ska koppla samman storstäderna, dit vi kommer färdas i 1 200 km/h inneslutna i vakuumrör. Nu har en ny konkurrent om framtidens resenärer klivit in på banan.

Akka Technologies siktar på att koppla samman kollektivtransporten med flyget – och företagets lösning ska vara lika enkel som att kliva på tunnelbanan. ”Link & Fly” bygger på en lös flygplanskropp som agerar tåg. Passagerarna går ombord på podden vid sin lokala ”tågstation” – den rullar sedan direkt från sin tunnel ut på flygfältet. Där monteras en deltavinge med vidhängande cockpit på, sedan lyfter ekipaget. Efter landning plockas vingarna av och passagerarna reser vidare i flygkroppen till önskad station.

– Efter att bilar blir elektrifierade och autonoma kommer nästa stora omvälvning ske inom flyget, sade Akka-bossen Maurice Ricci till Bloomberg.

Link & Fly är klassat som ett 162-sitsigt flygplan. Det kan även agera transportplan, då med en maxlast på 21 ton. Räckvidden är tänkt till 2 200 km, med en marschfart på mach 0,78 och kapacitet för mer än 12 000 meters höjd. Akka hoppas även kunna utveckla en version med längre räckvidd, samt en transportdrönare.

Det Paris-baserade företaget utvecklar tekniklösningar inom autonoma fordon och effektiviseringar inom flyget. Bland de europeiska kunderna finns bland andra Airbus, Renault och Dessault. Link & Fly är Akkas storsatsning och enligt Maurice Ricci har konceptet fått ett mycket positivt mottagande från transportföretag i Asien. Akka har även presenterat lösningen för Boeing.

John Edgren

Mer om: Tåg Flyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt