Fordon

Nu finns japanska snabbladdaren i Sverige

Så småningom kommer det att stå japanska snabbladdare var tionde mil utefter Green Highway mellan Sundsvall, Östersund och Trondheim. Foto: Jämtkraft
Så här ser "pumpen" ut vid den nya snabbladdningsstationen i Lillänge köpcentrum i Östersund. Foto: Jämtkraft
Östersund, Sundsvall och Trondheim och energibolagen i respektive kommun för att skapa en fossilfri transportkorridor från kust till kust. Foto: Jämtkraft
Närbild på laddaren i en Nissan Leaf med 100 A Chademoladdningen till vänster och vanliga 16A-laddningen till höger. Foto: Nissan
ABB visade upp sina Chademoladdare på bilsalongen i Geneve i våras. Bilen på bilden är en Protoscar Lampo. Foto: ABB

I helgen var det Sverigepremiär för den japanska likströmsladdaren Chademo. Först ut är Green Highway i Östersund och snart kommer det en likadan laddare till Arlanda.

Publicerad

Ska sanningen fram så är det norra Europas första Chademo-laddare som nu satts upp i Östersund. Den laddar upp ett elbilsbatteri till 80 procent på bara 30 minuter.

Vill man inte lägga en halvtimme på laddningen så får man ett halvladdat batteri på en kvart.

Det är därför som den nya japanska standarden heter Chademo.

Det är en lek med det japanska uttrycket ”O cha demo ikaga desuka” , som på svenska skulle kunna bli ”Vi tar en kopp te under laddningen”.

Hemligheten med snabbladdaren är den höga spänningen på 400 volt, strömstyrkan på 125 ampere och att laddstationen omvandlar elnätets växelström till bilbatteriets likström.

Det ger en effekt på 50 kW.

Laddstationen känner av vilken typ av batteri som ska laddas och hur stor spänning och strömstyrka som batteriet tål.

För biltillverkarna är det ett plus att laddningselektroniken finns i laddstationen i stället för i bilen. Det sparar vikt och gör bilen några tio tusen kronor billigare.

Chademo Association bildades ganska exakt för ett år sedan, den 18 mars 2010.

Initiativtagare till standarden är det stora japanska elbolaget Tepco som direkt fick  med sig fyra av de största japanska biltillverkarna Toyota, Nissan, Mitsubishi och Subaru.

Nu har över 150 företag anslutit sig – förutom alla de större tillverkarna av elbilar även tillverkare av elutrustning som ABB, Bosch, Phoenix Contact, General Electric etcetera.

I Östersund är man stolt över att få bli först i Nordeuropa med en Chademoladdare.

- Detta är bara det första steget i den utbyggnad av snabbladdning som vi ser framför oss i år och nästa år, säger Mikael Hagman, projektledare för eltrafik på Jämtkraft.

Han ser framför sig en snabbladdstation var tionde mil på Green Highway mellan Sundsvall över Östersund till Trondheim.

Undersökningar från Japan visar att elbilsförarnas självförtroende växer när de vet att det finns snabbladdare.

Man blir modigare och ökar sitt normala körområde med 50 procent.

Det finns nu nio eldrivna bilar i Östersund, men det kommer snart ett 30-tal till.

Bilen som visades upp tillsammans med den nya laddstationen i Östersund var en Peugeot iOn, en systerbil till Mitsubishi eMiev.

Det är de japanska och franska elbilstillverkarna som nu driver expansionen av Chademostandarden i Europa.