Fordon
Nu fälls domen över Hägglunds framtid

Under de sista veckorna i juni är det inte många som sover på Hägglunds i Örnsköldsvik. Då kommer domen över företagets framtid, stridsfordonet Sep. Och den här gången är den slutgiltig.
Före juni månads utgång har Försvarets materielverk FMV lovat att meddela vem som får sälja ett nytt medeltungt stridsfordon till det svenska försvaret. Det handlar om 113 fordon, ingen gigantisk beställning, men mycket betydelsefull.
Om Sep, splitterskyddad enhetsplattform, får ordern, öppnar sig världsmarknaden. Om inte är det nattsvart för ny fordonsutveckling i Örnsköldsvik.
-?I vår bransch är hemmaordern otroligt viktig. Om inte det "egna" försvaret vill köpa fordonet tror de andra länderna att det är något fel, säger Axel Schäring, marknadsdirektör på BAE Systems Hägglunds.
Hemlighetsmakeriet kring upphandlingen har varit totalt från första dagen. Till skillnad från andra länder och tider har FMV den här gången varit extremt noga med att tävlingen ska ske på lika villkor, och man vill inte misstänkas för att ge favörer till det egna landets tillverkare.
Seps medtävlare valdes ut bland elva fordonstillverkare, som har svarat på en intresseförfrågan inför upphandlingen.
Slutstriden har, enligt vad Ny Teknik erfar, varit mot Piranha från Schweiziska Mowag och AMV från finska Patria. Detta mörkas dock in i det sista av FMV.
-?Under upphandlingen får vi inte lämna några kommentarer om innehållet. Det jag kan säga är att flera fordon har testats av FMV, och att vi sedan har gjort analyser, ställt frågor och begärt förtydliganden från tillverkarna, säger Ulf Lindström, pressansvarig på FMV.
Den svenska affären handlar om 113 fordon, med option på ytterligare lika många.
-?Fordonen ska vara operativa 2014, vilket innebär leverans från 2011 för att man ska hinna med utbildning.