Nu blir elbilar ”virtuella kraftverk”

2017-12-15 10:29  
Foto: Nissan

Ett nätverk som kan leverera lika mycket elektricitet som ett kärnkraftverk. Nu testas ett så kallat virtuellt kraftverk i Japan. Målet är att jämna ut fluktuationerna i energimarknaden.

Bilar står mestadels stilla. Men bara för att fordonet inte utför en transport så behöver det inte vara arbetslöst. Elbilar har nämligen den fantastiska möjligheten att agera kraftbackup – att helt enkelt att dela med sig av energi då fordonet inte används.

Just nu håller Tokyo Electric Power och Nissan på att utvärdera möjligheterna kring just detta, i det som kallas för virtuella kraftverk.

I testet, som löper fram till slutet av januari, kommer 45 Nissan Leaf och e-NV200 att ingå. Dessa kommer att användas av de båda företagens anställda i vardagen. I pilotprojektet hoppas man identifiera problemen som kan uppstå och se vad som krävs för att tekniken med virtuella kraftverk ska fungera.

En annan aspekt av testverksamheten är att se hur bilägarna påverkas. Genom incitament ska de premieras att ladda då belastningen är låg – och ge tillbaka energi då den behövs för annat. Enligt de båda företagen har 300 000 elbilar kapaciteten att ersätta ett kärnkraftverk – så potentialen är enorma.

Läs mer:

Läs mer: Batteriforskarnas upptäckt kan öka elbilarnas räckvidd

Nissan säger att man efter testet på hemmaplan kommer prova samma upplägg på andra marknader. Tepco vill å sin sida utvidga framtida test till att inkludera en hel palett av tillverkare.

Men bilbatterier är inte de enda batterierna som man ämnar använda. Tidigare i december avslöjade två amerikanska företag, Stem och Sunverge Energy, att de kommer att leverera batterilösningar för virtuella kraftverk till Tepco. Här handlar det om rejäla system som ska ta hand om energin från sol- och vindkraft.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt