Fordon

Norge leder laddningsracet

Så här kommer Stockholms stads och Fortums laddningsstolpar att se ut när de kommer upp nu i vinter.
Här är lilla Buddy på brandstationen som reservbil. Buddy har en 13 kW-motor som ger 17 hk. Det räcker för att komma upp i 80 km/tim och rulla uppemot 8 mil på en laddning. Foto: Elbil Norge
Och här anländer en Buddy till Tromsö i samband med att att den nya elbilsföreningen i Tromsö invigdes nyligen. Foto: Jörn Hagen/Nordstat
Indiska Reva är ett stort elbilsmärke i Norge. Foto: Reva Norge
Håkan Joëlson.

- Jag är avundsjuk på Norge som har hunnit så mycket längre än Sverige när det gäller laddningsstationer för elbilar, säger ordföranden i den svenska elbilsföreningen Elfir, Håkan Joëlson.

Publicerad

Håkan Joëlson är till vardags universitetadjunkt på institutionen för Tillämpad Fysik & Elektronik vid Umeå universitet. I somras blev han ny ordförande i Elfir.

Han tände direkt på Ny Tekniks nyhet i går om att det nya svenska halvstatliga innovationföretaget Sust ska göra Sverige till en testmarknad för världens elbilstillverkare.

Sust, eller Sustainable Innovation AB som företaget heter, har ambitionen att på två år bygga upp ett nät av laddningsstationer i de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.

Motorvärmaruttag blir laddningsaggregat
- Sverige har en unik grundläggande infrastruktur genom tiotusentals motorvärmaruttag. Men vi behöver också bygga upp ett nät av laddningsstationer ”på stan” i god tid innan laddhybridbilarna på allvar kommer ut på marknaden från 2011, sa Sust vd Patrik Nilsson till Ny Teknik i går.

Det här tycker Håkan Joëlson låter bra. Hans förening har haft det motigt i flera år men nu känner han att det kommit en vändning.

- Sust ambition är mycket lovvärd, men Sverige kommer ha fullt sjå att hinna ifatt länder som Norge och Spanien.

- Jag är faktiskt avundsjuk på min motsvarighet i Norge, Knut Wågsås, som redan fått fart på utbyggnaden av laddstationer i Norge, säger Håkan Joëlson.

I somras invigdes de första 20 av planerade 400 laddningsstationer i Oslo. Det är ett projekt som sträcker sig över flera år, men redan i år räknar man med att Oslo ska ha 100 laddningsstationer innan året är slut.

I andra kommuner jobbas det också på att bygga upp en infrastruktur. Nyligen fick den norska elbilsföreningen en ny medlem – Tromsö, världens nordligaste elbilsförening.

Flera tusen elbilar i Norge
I Norge rullar det i dag ett par tusen elbilar. Det största antalet är den lilla Buddy, som inte är klassad som bil utan som fyrhjulig motorcykel.

Ursprungligen tillverkades Buddy i Danmark men togs över av norska entreprenörer för snart tio år sedan. Cirka 500 Buddy-bilar rullar i Norge.

Mest känd och omskriven är dock den nya norska elbilen Think, som är på väg ut på marknaden på allvar. Fabriken är dimensionerad för 10.000 bilar per år.

Tata bygger norsk elbil?
Den indiska batteribilstillverkaren Reva har också haft stora framgångar i Norge.

Just nu är fokus på den indiska biljätten Tata Motors.som har intresserat sig för Norge som elbilsland.

Enligt rykten ska Tata testa sin kommande batteribil Indica Vista i Norge och söker också produktionssamarbete med det norska företaget Miljöbil Grenland.

Stockholm testar laddningsbilar
Tillsammans med Stockholms stads miljöförvaltning, testar energibolaget Fortum hur laddhybrider fungerar i stadsmiljö.

Man ska under kommande året utvärdera var det är bäst att ladda bilarna, hur man ska betala och vilka miljö- och säkerhetsaspekter man ska ta hänsyn till.

Fortum använder sedan våren 2008 fem egna laddhybrider i den dagliga verksamheten och fler elbilar är på ingång. Den första laddstolpen står förhoppningsvis på plats redan i höst.