Fordon
Nissans framtidsbil – blir den någonsin verklighet?
En helt ny biltyp för framtiden. Det är vad Nissan kallar sitt självkörande och elektrifierade koncept IMs. Men frågan är – vem är modellen är till för?
Nissan har på senare tid mest fått uppmärksamhet för påstådda oegentligheter som ska ha begåtts av Renault-Nissan-alliansens chef och företagets ordförande Carlos Ghosn, samt dennes situation i japanskt häkte. Men på bilmässan i Detroit ville man lägga detta bakom sig och visa upp framtiden.
Bilen i fråga, ett koncept kallat för IMs, är något som Nissan själva beskriver som en förhöjd sportsedan. Alltså en designmässig hybrid som ska vara stilistiskt mer attraktiv än en crossover, men ändå innehålla de ingredienser som trendkänsliga suvköpare efterfrågar. En modell i samma formspår som Volvo S60 Cross Country.
Men det här en helt annan varelse.
– Framsteg inom elbilsteknik och autonom körning har gjort att våra formgivare kan slå sig fria från begränsningarna och reglerna som vanligtvis begränsar bilar, säger Alfonso Albaisa, designchef på Nissan i ett pressuttalande.
Räckvidd för Nissan IMs: 60 mil
Till att börja med har bilen en rejält tilltagen hjulbas. Hela 2,9 meter är det mellan fram- och bakhjul och det innebär att man får en hel del utrymme inuti. Vidare så är bilen eldriven och i golvet ligger det batteripack på totalt 115 kWh – tillräckligt för att man ska klara lite över 60 mil på en laddning. Detta trots att den kombinerade systemeffekten i bilen (en elmotor per axel) är 490 hästkrafter.
Bilens bakdörrar är bakhängda vilket ska ge lättare in- och utträde. Backspeglar är ersatta med kameror och i sann konceptanda har man sett till att bilen är rejält futuristisk på insidan också. Detta märks tydligt vid förarsätet. Ratten är en kompakt och tillplattad historia och instrumenteringen löper utmed nästan hela bilens bredd – samt är tredimensionell.
Vidare har man även med nya tekniken ”Invisible to visible” som ska visualisera objekt i vr som i normala fall är skymda för föraren.
Men det slutar inte med innovationer där. I många modeller är mittsätet bak bilens sämsta. Kardantunneln ger taskigt benutrymme och sätet blir hårt och smalt. Men så är icke fallet i IMs. Här är platsen i stället mer bilens tron då de båda yttersätena går att omvandla till armstöd och dessutom går det att fälla ut en fotpall. Alltså en plats för direktörer och andra magnater. Nissan kallar det hela en 2+1+2-lösning
Blått bakljus visar när en dator kör
Trots att bilen beskrivs som en sportsedan, alltså en modell som ska locka till körning, har IM ett fullt autonomt läge. Om man väljer detta fälls ratten in så att föraren ska få mer utrymme. I det här läget ändras färgen på strålkastare och bakljus till blått – detta för att andra trafikanter ska uppmärksammas på att bilen är styrd av en dator.
Bilen är långt från att bli verklighet. Delar av designen och viss teknik kanske kommer realiseras, men som helhet lär IMs aldrig se dagens ljus.