Fordon
"Nio växlar kan räcka"
Jakten på fler växlar i automatlådorna bör sluta vid nio växlar, anser vd för växellådsspecialisten ZF Friedrichshafen.
Stefan Sommer, vd för ZF Friedrichshafen säger i en intervju med branschtidningen Automobilwoche att han tycker att att det finns en naturlig gräns vid nio växlar för en växellåda som ger maximalt bränslesnålt utnyttjande av motorn.
Fler växlar ökar bara vikten och komplexiteten i lådan så att besparingseffekterna går förlorade.
Företaget lanserade tidigare i år den första nioväxlade automatlådan för personbilar, liksom även en sjuväxlad manuell låda.
Den nioväxlade lådan ska nästa år användas av Chryslers framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor. En åttaväxlad låda ska användas i bilar med längsmonterad motor, exempelvis Chrysler 300 och Dodge Charger.
Det dröjde inte länge efter att ZF hade presenterat sina växellådor som uppgifter kom att Hyundai arbetade med en tioväxlad låda. Och för en tid sedan uppgav Ford och GM att man beslutat inleda ett samarbete för att också utveckla en tioväxlad automatlåda som ska passa ett brett register av fordon.
ZF uppger att den åttaväxlade lådan ger 11 procent bättre bränsleekonomi än en sexväxlad låda, och den nioväxlade 16 procent bättre ekonomi än en sexväxlad låda.
Men med fler växlar anser Sommer att besparingseffekten upphör.