Nio presenterar sin andra elbil – crossovermodellen ES6

2018-12-19 09:23  

Den kinesiska tillverkaren debuterade med en sjusitsig suv. Nu lanserar Nio crossovern ES6 – en fyrhjulsdriven modell med över 500 hk, som ska klara 51 mil på en laddning.

Kina är den största marknaden för elbilar, och de västerländska tillverkarna slåss mot en allt vassare inhemsk produktion. I det elektrifierade premiumsegmentet sticker Nio ut. Företaget som grundades 2014 ligger försäljningsmässigt långt efter de fem största volymtillverkarna, men kurvan pekar starkt uppåt för Nio.

I juni började företaget leverera sin första modell till kunderna, den sjusitsiga suven ES8 – med instegspriset 586 000 kronor. Nu lanserar man sin andra modell. Medan föregångaren konkurrerade med Teslas Model X är nya ES6 en crossover som snarare tävlar mot bilar som BMW X3 och Audi Q5.

Modellen har fyrhjulsdrift med motorer fram och bak, som tillsammans ger upp till 543 hästkrafter. Det ska innebära att bilen klarar av 0-100 km/h på 4,7 sekunder, delvis tack vare en lätt konstruktion där chassi och batteripack är konstruerat av kolfiber och aluminium.

Läs mer: Kinas Tesla-utmanare Nio: ”Glöm batterier och räckvidden”

Köparen kan välja mellan två batteripack på 70- respektive 84 kWh. Med utgångspunkt från New European Driving Cycle (NEDC) har bilen upp till 51 mils räckvidd. Enligt Business Insider förväntas leveranserna komma igång i mars, och instegspriset ska landa strax under 470 000 kronor.

I Kina har få konsumenter möjlighet att ladda bilen hemma. Därför har Nio upprättat stationer där en robot byter ut det dränerade batteriet mot ett fulladdat – på tre minuter. Ambitionen är att Kina ska ha 1 100 stycken batteribytarstationer till år 2020. Nio har även mobila laddnings-vans som ska kunna leverera 100 nya kilometer till batteriet på tio minuter.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt