Kinas Tesla-utmanare Nio: ”Glöm batterier och räckvidden”

2018-12-07 06:00  

Den kinesiska elbilsuppstickaren Nio vill bota räckviddsångesten med batterier som byts ut när laddningen är slut. Nu har de Europa i sikte, deklarerar vd:n och grundaren William Li på tech-konferensen Slush i Helsingfors.

Få andra unga tech-bolag har gjort en så snabb resa som elbilstillverkaren Nio. Bolaget grundades för fyra år sedan, och pekades snabbt ut som en kinesisk ”Tesla-dödare”. Sedan starten har Nio tagit in 2,5 miljarder dollar i investeringar, och börsnoterades i september till en värdering på 6,48 miljarder dollar.

Bolaget har hittills gett ut två elbilar: supersportbilen EP9, sålts i runt tio exemplar, och suven ES8, tänkt för massmarknaden.

Den sjusitsiga ES8 är utrustad med dubbla elmotorer, 650 hästkrafter och ett batteripack på 72 kWh, som ger en räckvidd på 355 kilometer. Men det som främst skiljer ut bilen från konkurrenten Tesla är priset. Den billigaste varianten av ES8 kostar 580 000 kronor, vilket är knappt hälften av vad får betala för Tesla-suven Model X i Kina.

De första exemplaren av ES8 levererades i juni, och under nästa vecka ska Nio visa upp en ny Suv. Även en till modell är planerad till 2019. Nu tar den kinesiska elbiltillverkaren sikte på Europa.

Läs mer: Kinesiska Tesla-utmanaren börjar leverera bilar

Som ett led i den satsningen besökte vd:n och grundaren William Li tech-konferensen Slush i Helsingfors för att berätta om det kinesiska elbilsundret.

– Kina har stora problem med luftföreningar i många av sina storstäder. En betydande anledning till att jag grundande Nio är jag ville göra något åt det, sa William Li från scenen på Slush.

På kort tid har den kinesiska marknaden för batteribilar blivit störst i världen. Under 2019 kommer landet att införa tvingande kvoter, vilka kräver att minst tio procent av biltillverkarnas nyproducerade fordon är supermiljöbilar. Men enligt William Li är hållbarhet inte det tyngsta argumentet för hans landsmän att skaffa elbil.

– Marknaden för elbilar ökar väldigt snabbt i Kina. Förra året såldes nästan 600 000 bilar. Det är främst inte miljöaspekterna som lockar – många kinesiska konsumenter ser elbilar som en statuspryl. Det anses coolt, helt enkelt.

Läs mer: Det svenska elflyget som ska vara i luften om två år

En förklaring till det lägre ingångspriset för ES8 är att bilens batteri inte alltid ingår i köpet för alla modeller. Istället kan köparen hyra det till en kostnad på cirka 1 500 kronor i månaden. Det är enkelt att förstå vad Nio tjänar på detta upplägg, men William Li lyfter föga förvånande fram att konceptet även har starka fördelar för konsumenterna.

– Många elbilstartups fokuserar på ny teknik för batterier. Men teknikutveckling är inte det viktigaste. Istället ska man fokusera på själva användarupplevelsen. Glöm batteriet, glöm räckvidden. Det är inte vad kunderna bryr sig mest om.

För att bota räckviddsångesten har Nio en ambitiös för att inte säga lite galen plan. Fram till 2020 ska 1 100 batteristationer byggas längs en motorvägssträcka på över 200 mil i landet. På stationerna ska kunderna kunna byta ut sina batterier på mindre än tre minuter.

– Vi har precis öppnat de 18 första stationerna. För att göra det så enkelt som möjligt för kunderna går det att beställa ett batteribyte eller -laddning via vår app. Då kommer någon och hämtar bilen och kör den till batteristationen åt dig.

Läs mer: Ericsson och 33-bolaget Einride 5g-testar självkörande ellastbilar

ES8 är utrustad med teknik för ett autonomt körläge. Nio vill kunna börja sälja bilar som är självkörande på nivå 4, den näst mest avancerade på bilbranschens femgradiga skala, i USA under 2020. Men än är vägen dit lång.

– Just nu testar vi autonom körning på nivå 2 på exempelvis motorvägar. Det innebär bland annat förarna kan lyfta händerna från ratten vid vissa tillfällen, sa William Li.

På Slush berättade William Li att Nio hittills har producerat 10 000 bilar. Av dessa har 5 000 ES8:or sålts i 170 länder, enligt offentliga siffror som sträcker sig fram till slutet av oktober. Målet är att ha sålt 10 000 bilar vid årets slut.

– Fokus ligger på Kina just nu, men vi har mer än 1 000 anställda utanför landets gränser. Vi siktar på en global marknad, sa William Li.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt