Fordon

Nevs långa väg mot produktion

Det nya och det gamla: ingenjören, lokalerna och plastbacken är från Saab-tiden. Men nu är det framtidens elbil som Ronnie Hermansson och hans kolleger ska utveckla och testa i labbet. Foto: Sören Håkanlind
Bilfabriken spottar inte ur sig några bilar – inte än i alla fall. Men målet för Nevs är fortfarande att nå dit. Foto: Sören Håkanlind
Mats Carlsson och Anders Lundgren framför ett framdrivningssystem till en elbil med elmotor, växellåda och kraftelektronik. Foto: Sören Håkanlind
Nevs tar också testuppdrag åt andra biltillverkare vid sin anläggning. Där går det att ställa in klimat, körstil med mera för att komma så nära verkligheten som möjligt. Foto: Sören Håkanlund
Mikael Östlund Foto: Sören Håkanlind

Saab var synonymt med Trollhättan. Det har gått drygt fem år sedan konkursen när vi besöker den gamla Saab-fabriken som Nevs tagit över. Företaget tillverkar ännu inga bilar – men man utvecklar framtidens elbil. I dag är Trollhättan synonymt med bilutveckling.

Publicerad

– Välkommen till Japan! säger ingenjören Ronnie Hermansson som jobbar vid testlabbet och håller upp dörren till nästa rum på Nevs testlabb.

Vi befinner oss i den gamla Saab-fabriken i Trollhättan, i det som var testavdelningen på Saab och GM och nu fyller samma funktion hos Nevs – fast konverterat till elbilsutveckling och testning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här