Fordon

NCAP kräver global lägstanivå för säkerhet

Test av Renault Kwid. Foto: Global NCAP

Samma modell kan bete sig olika vid en krock – beroende på vilken marknad den är byggd för. Nu kräver Global NCAP en global lägstanivå på säkerheten, så att fattigare länder slipper de allra värsta bilarna.

Publicerad

Hyundais modell HB20, avsedd för marknader med en låg medelinkomst, fick bara en stjärna för sitt vuxenskydd av Latin NCAP. Krocktestet från 2020 är inte unikt, och problemet verkar inte vara avtagande.

Suzuki Swift har tre stjärnor i Europa medan den till synes identiska versionen som byggs i Indien bara fick två stjärnor. Ett annat exempel är Renault Kwid. Modellen hade redan fått svaga testresultat i Indien samt Brasilien – och trots en uppgradering med krockkuddar fram så plockade bilen bara hem två stjärnor i Global NCAP:s test Safer Cars for Africa. Det rapporterar Autocar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här