FORDON

När lastbilar går på batterier – vad ska driva kylrummen?

En modulär bränslecellslösning kan bli ett alternativ för elektriska lastbilar som har extra strömförbrukning, till exempel med kylaggregat.

I dag drivs kylaggregat i lastbilar i regel av dieselgeneratorer. I batterielektriska lastbilar vill man hitta en elektrifierad lösning. Där kommer modulära bränsleceller in i bilden.

Publicerad Uppdaterad

Forskare vid den tekniska högskolan i Aachen i Tyskland har tillsammans med aktörer från industrin startat projektet H2 Kit, som ska utveckla ett modulärt kit för att bygga om kommersiella bilar med externa förbrukare – det vill säga lastbilar med kylrum.

I dag drivs kylaggregaten i regel av dieselgeneratorer. Att konvertera dem till ren eldrift på en batteridriven lastbil kan vara svårt eftersom en ellastbil redan i utgångsläget har förhållandevis lite energi till framdrivningen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här