Myndighet: Teslas påståenden om autopilot är vilseledande

2022-08-09 09:41  
Foto: Press

Trafikmyndigheten i Kalifornien anser att beskrivningen av Autopilot är vilseledande. Nu hotar DMV med att dra in Teslas licens.

Det är inte första gången som kritik riktas mot Tesla för hur de marknadsför förarstöd som Autopilot och bolagets Advanced Driving Assistance System (ADAS).

Får systemen Tesla-köpare att se sin bil som självkörande? En rapport från National Highway Traffic Safety Administration noterar att modeller med ADAS placerar sig i krocktoppen vid en jämförelse med andra förarassistenter.

Kräver svar från Tesla

Department of Motor Vehicles lokalt i Kalifornien anser att Teslas kommunikation kring bilarnas självkörande egenskaper är vilseledande. Mycket handlar om de namn som tillverkaren har gett sina system. Nu har trafikmyndigheten skickat ett brev där man kräver att Tesla förklarar sig.

Om de inte får ett tillfredsställande svar inom två veckor så hotar DMV med att tillfälligt dra in Teslas licens för att tillverka och sälja bilar i Kalifornien. Det skriver Electrek.

Trafikmyndigheten har skickat in två handlingar till delstatens Office of Administrative Hearings, som båda framställer hur DMV anser att Tesla felaktigt ger sken av att deras bilar kan köra autonomt.

Vill inte rapportera kördata

"Istället för att bara identifiera en produkt eller ett varumärke så ger man med namnen "Autopilot" och "Full Self Driving" beskrivande etiketter som anger att bilar utrustade med ADAS-teknik kommer att fungera som ett autonomt fordon. Men vid tiden för den här marknadsföringen så kunde inte bilar med ADAS-tekniken göra det – och de kan fortfarande inte agera som autonoma fordon", skriver DMV i ett uttalande.

I tidigare diskussioner med myndigheten har Tesla framhärdat att deras Full Self-Driving Beta inte har självkörande egenskaper som ligger på nivå 4 eller 5, och därmed skulle man juridiskt inte heller vara skyldig att återrapportera sin kördata till DMV.

Myndigheten håller uppenbarligen inte med, och de vill nu att Tesla utbildar bilköparna bättre kring de kapaciteter som Autopilot och Full Self-Driving faktiskt har.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt