Fordon
Muller kan sabba Saab Schweizaffär
Victor Muller har ingenting med tillverkaren av Jas 39 Gripen att göra. Men konkurrenterna vill gärna få opinionen i Schweiz och Brasilien att tro det, hävdar Saabchefen Håkan Buskhe.
Beskedet att Schweiz vill köp 22 stycken Jas 39 Gripen för 22 miljarder kronor är en formidabel framgång för Linköpingsbolaget Saab Technologies.
Om den affären blir av kan flera dörrar öppnas för både nuvarande Jas 39 Gripen C/D och framtidens Super-Jas E/F.
Men konkurrerande tillverkare av stridsflygplan passar nu på att koppla ihop flyg-Saab med bil-Saab och sprider uppgifter till pressen att Saab är konkursfärdigt.
- När konkurrenterna har drivit opinion i Schweiz och Brasilien använder de argumentet att vi är på väg i konkurs. De översätter artiklar om Saab Automobile och visar upp, säger Saabchefen Håkan Buskhe till Dagens Industri.
Trots att de som Saab gör affärerna med är väl medvetna om skillnaden mellan flyg-Saab och bil-Saab kan den här typen av opinionsspridning skapa oro.
- Gruppen av kunder är inte så stor, det är kanske ett par tusen personer, och de vet skillnaden, säger Håkan Buskhe.
Men en smutskastningskampanj från konkurrenternas sida är ändå inte trevlig.
- Det här är en bransch som jobbar mycket med smutskastning. Många är bättre på att tala illa om andra än att tala bra om sin egen vara, säger han till DI.