Fordon

Motig tioårsdag för superjumbon A380

Premiärflygningen för Airbus superjumbo A380 den 27 april 2005 sågs som ett genombrott. Men försäljningen går trögt.

Publicerad

Många såg vid premiärflygningen för tio år sedan hur framtidens succéplan med plats för som mest 850 passagerare lyfte mot skyarna. Flygplanstypen skulle ge flygbolagen ännu fler platser att sälja per flygning, och jumboplanen skulle kunna spara in på antalet flygplan i flottorna.

Men en annan flygplanstyp var vid tillfället på väg från cad-ritningarna till flygplansfabrikerna. Medelstora flygplan byggda i nya lättviktsmaterial och försedda med två bränslesnåla motorer var på väg både från Boeing och Airbus. De här planen klarar också långa distanser, och behöver inte de speciella terminaler i två våningar som krävs för dubbeldäckaren A380.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här