Fordon
Misstag och fel orsakade tågurspårning
Flera sliprar fick omfattande krosskador vid urspårningen. Foto: Trafikverket
En lokförare som körde på ett metallföremål i Huddinge i januari i år slog larm om ett eventuellt växelfel. Men larmet togs inte på allvar, så spåret stängdes inte av. Nästa tåg som passerade på platsen spårade ur.
Ungefär halv ett på natten den 7 januari i år spårade den bakre boggien på loket i ett godståg ur, tillsammans med fyra av fem vagnar. Dessa fortsatte urspårade ungefär 300 meter innan tåget stannade.
Inga människor skadades, men stora skador uppstod på spåret. Sliprar krossades och rälsen bröts på flera ställen. Kostnaderna för att åtgärda skadorna beräknas till cirka sju miljoner kronor.
I den olycksutredning som Trafikverket har gjort konstateras att en växel slogs sönder när ett persontåg tidigare hade passerat över den. Föraren av persontåget hade larmat trafikledningen om en smäll vid Huddinge och sagt att tåget troligen hade kört på ett metallföremål. En felavhjälpare skickades ut för att kontrollera spåret.
Men när persontåget hade kommit in på Stockholm central inspekterade föraren tåget och kunde inte se några skador från ett påkört föremål. Föraren drog slutsatsen att det kunde vara något problem med växeln i Huddinge och ringde återigen trafikledningen. Informationen förmedlades till tågklareraren för Huddinge, som dock inte uppfattade allvaret i situationen och därför inte stängde av spåret.
Den skadade växeln hade besiktigats ungefär tre veckor före urspårningen och försetts med en anmärkning om att korsningsspetsen var låg, ett fel som skulle repareras inom tre månader. Men växeln borde ha bytts ut tidigare, enligt olycksutredarna. Under de senaste 13 åren har den fått mer än 90 anmärkningar om till exempel lösa bultar, skruvar och muttrar som har lossnat, höjdlägesfel och dåligt med ballast.
Utredarna konstaterar att flera fel och misstag begicks som ledde till urspårningen. Förutom att växeln borde ha bytts ut borde även föraren av passagerartåget ha stannat tåget och inspekterat det efter smällen i Huddinge, och tågklareraren borde ha stängt av spåret tills det var säkerställt att det inte fanns någon risk med att trafikera det.
Utredarna lämnar flera förslag till hur Trafikverket kan förbättra sina rutiner och några av förbättringarna har redan påbörjats. En trafikledningssimulator har till exempel installerats för att personalen ska kunna träna på komplicerade situationer. Dessutom har Trafikverket inlett en geoteknisk analys och riktad kontroll av växlar i Huddinge.
Utredarna tycker även att det behövs en genomgång av strukturerna för besiktningsverksamheten och hur åtgärder vidtas utifrån besiktningarna, samt att Trafikverket behöver utreda om det finns behov av särskilda toleransvärden vid säkerhetsbesiktning.