Fordon

Mikrofoner larmar om ojämn räls

Sju tunnelbanetåg i Stockholm utrustas med systemet Quiet Track. Här syns pulsgivare och accelerometer monterad på hjulaxeln. Foto: Tyréns
Martin Höjer. Foto: Ulf Lundin
Martin Almgren. Foto: SLL

I Stockholms tunnelbana ska mikrofoner på undersidan av tågen lyssna efter ojämnheter i rälsen. Syftet är att underhålla spåren mer effektivt och få tågen att gå tystare.

Publicerad

Systemet kallas Quiet Track, tyst spår, och har utvecklats av teknikkonsultbolaget Tyréns i samarbete med flera andra aktörer under tre år. Det har testats på ett tåg på den gröna linjen i Stockholms tunnelbana, men nu har landstingets trafikförvaltning köpt tjänsten för hela tunnelbanesystemet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här