Mercury lanserar el-utombordare med utbytbara batterier
Foto: Mercury Marine
Lätt, ljudlös och hållbar. Nu har Mercury Marine lanserat sin första elektriska utombordare. Motorn är på modesta 750 W, men inom kort ska modellpaletten broderas ut.
På vägarna går elektrifieringen i rasande takt, men när det kommer till båtar är omställningen inte lika snabb. De stora motortillverkarna har varit lite senfärdiga, men nu har amerikanska Mercury Marine satt ned foten och lanserat sin första el-utombordare.
Modellen, som kallas Avator 7,5e, är den första i en ny serie elmotorer. Den erbjuder 750 W vid drivaxeln och är tänkt för små gummibåtar och kajaker. Namnet är en blandning av tillverkarens ”Advanced” samt ”Thor” – varav den senare var den första utombordaren från tillverkaren.
– Avator 7,5e är så mycket mer än bara en utombordare. Vi har skapat ett fullt integrerat drivsystem, från propeller och digitala mätare till en helt ny mobilapp, säger Tim Reid, produktutvecklingschef på Mercury Marine, i ett uttalande.
Foto: Mercury Marine
Enligt egen utsago är Avator-serien den första inom industrin som använder en tvärställd radial fluxmotor, vilket ska ge högt vridmoment och acceleration motsvarande företagets 3,5 hästars fyrtaktare – samt även hög pålitlighet.
Att man valde tekniken handlar mycket om att man kunde få högt vridmoment, något som innebär att man kan ha större propellrar som roterar långsammare – vilket ger att man kan få bra acceleration på effektivast möjliga sätt. Detta i sin tur ger bästa prestandan och räckvidden.
Ett fint designknep är att när man ska transportera motorn är det bara att ta ur batteriet, fälla ner gasreglaget och använda det senare som bärhandtag.
Annons
Foto: Mercury Marine
Modellen som lanserades i och med CES i början av januari kommer med ett batteripack på 1 kWh. Detta är på 48 volt och utbytbart, samt IP67-klassat.
Men 7,5e är bara början. Redan i år kommer modellprogrammet utvidgas med en 20e och en 35e – vilka då blir aktuella för större och tyngre båtar.