Fordon

Mercedes egen ”gigafabrik” utmanar Tesla

Teslas Gigafactory. Foto: Tesla
Teslas Gigafactory. Foto: Tesla

Nu kommer Europas svar på Teslas enorma batterifabrik. Angela Merkel har invigt bygget av Daimler AG:s anläggning söder om Berlin. Över tid kan investeringen innebära att elfordon får en lägre prislapp än konventionella bilar.

Publicerad

Tesla började bygget av sin ”Gigafactory” i Nevada 2014. Namnet anspelar på att den årliga batteritillverkningskapaciteten kommer att ligga på 35 gigawattimmar. 1GWh motsvarar en miljard watt förbrukade eller producerade under en timme. Fabriken ska möta Teslas planerade tillverkningshastighet på 500 000 bilar om året, under den senare delen av årtiondet. Stordriftsfördelar kommer dessutom sänka batteripriserna markant. Tillverkningen ska dra igång i år, och anläggningen kommer nå full kapacitet under 2018.

Nu utmanas Tesla av Europa, och Daimler AG. Angela Merkel har öppnat bygget av Mercedes anläggning i den östtyska staden Kamenz. Under invigningen konstaterade förbundskanslern att den tyska bilindustrin måste göra stora investeringar för att inte hamna på efterkälken avseende skiftet till elbilar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här