Mercedes allra första modell från 1901 får eldrift

2019-09-18 09:11  

Tillverkaren firar sitt nya forsknings och utvecklingscenter med en modern tolkning av den första bilen som bar namnet Mercedes. Till skillnad från modellen från 1901 har konceptet fyra elmotorer.  

Karl Benz första bil patenterades redan 1886, men när 35 PS lanserades 1901 så var det den första modellen som bar namnet Mercedes – döpt efter visionären Emil Jellineks dotter.

Bilen dominerade startfältet på den berömda tävlingssträcka som löpte från Nice till La Turbie – och nu vill tillverkaren markera öppnandet av Mercedes-Benz International Design Center utanför Nice genom att släppa en modern version av den allra första Mercan.

Vision Mercedes Simplex har en design som ligger nära 35 PS. Det gäller exempelvis färgsättningen som är uppdelad i för och akter, som på tävlingsbilen – samt den läderväska som avslutar bakdelen. Drivningen kommer dock från fyra navmotorer, och det är bara däcken som rör sig. Tyvärr nämner Mercedes inget om batterikapacitet eller räckvidd.

Läs mer: Renault ska lansera elbil för 100 000 kronor

Grillen är inramad av rosa guld och en 3d-display som visar tillverkarens gamla logotyp från det tidiga 1900-talet. För att behålla känslan från 1901 har man dock hållit igen på antalet reglage och tavlor i sittbrunnen – även om de gamla formerna kontrasteras med inslag av kolfiber.

– Bara ett varumärke som är så starkt som Mercedes har kapacitet att skapa en fysisk symbios mellan historia och framtid. Vision Mercedes Simplex symboliserar den varumärkesspecifika lyxen hos Mercedes-Benz, säger designchefen Gorden Wagener i att pressmeddelande.  

Då Mercedes benämner konceptet som en skulptur kan vi knappast förvänta oss att få se den ens rulla på bana. Ett problem torde vara att säkerhetskraven ser lite annorlunda ut mot vad de gjorde för 118 år sedan.   

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt