Fordon

Mer än 500 tvister efter förra askmolnet

Det stora vulkanutbrotten på Island i april förra året lamslog flygtrafiken i hela Europa. Det fick till följd att Allmänna Reklamationsnämnden blev bombarderad av anmälningar.

Publicerad

Totalt fick ARN in 536 anmälningar från privatpersoner som inte fått ersättning från sina flygbolag. Enligt EU-reglerna är flygbolagen skyldiga att ersätta passagerare för omkostnader på grund av föreningar.

- Den skyldigheten faller inte bort för att det har varit ett askmoln. Om flyget blir inställt eller försenat ska flygbolaget sörja för att man inkvarteras och får mat i rimlig proportion till väntetiden, säger Stefan Larsson som är chef för reseavdelningen på ARN, till Göteborgsposten på tisdagen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här