Fordon

...Men i norr är testerna fortsatt heta

I Arjeplog fruktar man inte att BMWs klimatcentrum ska ta jobben från bygden. Tvärtom räknar man med att testverksamheten fortsätter att växa.

Publicerad

<p>En betydande del av världens bilindustrier testar bilar på halkbanor och snöbelagda vägar i Arjeplogs kommun. Denna är lika stor till ytan som Skåne och Halland tillsammans men har bara runt tretusen invånare.</p> <p>Det som började med att några tekniker från tyska företaget Teldex ville testa låsningsfria bromsar på is har vuxit ut till kommunens viktigaste näring.</p> <p>Vintertesterna genererar mellan 510 och 520 årsjobb i Arjeplogområdet, uppskattar Stefan Oscarsen som är vd för kommunens näringslivsbolag Argentis.</p> <p>- De senaste åren har säsongerna varit lite kortare, men det beror mest på krisen, säger han.</p> <p>Därför har de mest vidlyftiga planerna på nya investeringar lagts på is. Men nu, menar Stefan Oscarsen, gör bilindustrin försiktiga nyinvesteringar.</p> <p>Tidigare körde biltestarna nästan enbart på frusna sjöar. Under senare år har flera testanläggningar byggts, med banor på land, där man exempelvis kan köra med ena hjulparet på is och det andra på bar asfalt.</p> <p>Huvudsakligen testas låsningsfria bromsar och antisladdsystem. Men även bilarnas förmåga att klara vinterklimat med snö, extrem kyla och kallstarter testas.</p> <p>Dessutom har några tillverkare förlagt året runt-tester med Arjeplog som centrum. Det handlar om långtidstester, där det gäller att köra långt på kort tid under realistiska förhållanden.</p> <p>Här i glesbygden kan testförarna dundra fram på grus eller asfalt. Volkswagenkoncernen har en året runt-verksamhet där bilarna sammanlagt avverkar 3,5 miljoner kilometer per år.</p>