Fordon

Marinchefen Jan Thörnqvist: Läget är ganska dött

”Vi måste hitta en lösning där vi kan bygga ubåtar till ett pris som vi tidigare varit överens om”, säger Jan Thörnqvist. Foto: TT

Marinchefen Jan Thörnqvist är oroad över förseningen av A26. – Det innebär fördyrningar. Vi måste stoppa in mer pengar för att lösa operativa förmågor i marinen. Det drabbar också på det viset att vi har en ubåtsflottilj med personal som behöver en klar linje inför framtiden.

Publicerad

Hur ser du på utsikterna att lösa krisen?

–Jag har inte sett att man har kommit närmare en lösning just nu. Det är ganska dött läge. Vi står ungefär där vi står från början med en uppfattning på FMV och en uppfattning på Thyssen Krupp om vad detta kostar.

– I förlängningen riskeras svensk ubåtskompetens. Det sitter ju en hel massa människor som både kan och vill bygga ubåtar. De kan ju näppeligen finnas kvar om vi inte får en stabil fortsättning på vår ubåtsproduktion, säger Jan Thörnqvist.

Ser du något alternativ, exempelvis att svenska staten själv bygger ubåtar och tar över kompetensen?

– Det skulle vara en möjlighet, jag har ingen uppfattning om det egentligen. Men vi måste hitta en lösning på det här problemet. Det är helt klart. Vi måste hitta en lösning där vi kan bygga ubåtar till ett pris som vi tidigare varit överens om, men som nu enligt den tyska ägaren inte gäller längre.

– Jag tror att hela Försvarsmakten och Sverige behöver känna sig trygga med att vårt ubåtssystem har en tryggad framtid. Jag vill påstå att det är strategiskt viktigt för hela Sverige att det finns ubåtar i det här landet. Det är det vapnet i den svenska marinen som jag anser är viktigast och för Sverige som nation.