Fordon

Luftkuddar och naturgas gör nytt fartyg grönare

Nästan 40 procent lägre utsläpp av koldioxid och en 90- procentig reducering av kväveoxiderna.

Publicerad

Det tankfartyg som klarar sådana utsläppsmål är i princip färdigutvecklat och finns som prototyp.

– Senast 2012 kommer vi att ha det klart för leverens, säger Björn Stignor, befraktningschef på Sten Bulk, som utvecklat fartyget ”E-Max Air”.

Det enda som i teknisk mening är helt nytt med båten är en ny, patenterad, bulb i fören. Den är överlägsen på att reducera vattenströmningarna runt botten och ger mindre friktion än andra konstruktioner, enligt Stena. Båten flyter på luftkuddar i botten. Den har också ett stort draksegel som kan tas i bruk när vindarna tillåter.

Nytt för den här typen av fartyg, specialbyggt för nordeuropeiska vatten, är också att det går på naturgas - som är ett effektivare bränsle än både dieselolja och marin diesel. Förutom att det är ett avsevärt renare bränsle. Det går också att köra på diesel.

Används naturgas går bränsleförbrukningen ner med 30 procent, från 22 ton dieselolja per dygn till 15 ton naturgas.

2015, om sex år, skärper EU reglerna för tillåtet svavelinnehållet i dieselolja. Många bedömare förutser då en kraftig prisökning på marin diesel.