Fordon

Linfärjan Gerd går från diesel till el

Linfärjan Gerd på Kornhallsleden drivs numera med hjälp av en elkabel. Den rullas upp på ett stort hjul på fartygets sida. Foto: Kasper Dudzik
Eldriften är så gott som ljudlös och Färjerederiet räknar därför med en förbättrad arbetsmiljö ombord. Foto: Kasper Dudzik
Så fungerar tekniken med elkabeldrift. Foto: Trafikverket

Sverige har fått sin fjärde elkabeldrivna linfärja. Tekniken är svenskutvecklad och de fyra färjorna är troligen unika i världen.

Publicerad

Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv är Sveriges mest trafikerade linfärjeled. Förra året transporterade färjan 730 000 bilar.

Färjan Gerd, som kör den 200 meter långa sträckan, är en så kallad linfärja, vilket innebär att den inte navigerar utan kör längs en vajer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här