Fordon

Legendarisk motorcykel gör nytt försök

Touringmaskinen Road King Classic från Harley-Davidson kan ha bromsproblem. Foto: Harley-Davidson
Indian Chief

Avsomnade motorcykelmärket Indian återuppstår och ska än en gång ta upp konkurrensen med Harley Davidson.

Publicerad

(Uppdaterad, korrigerad) Det är fordonstillverkaren Polaris som nu är i full färd att få igång produktionen av motorcyklar i tungviktsklassen, där Harley Davidson har dominerat den amerikanska marknaden i decennier.

Indians historia går tillbaka till 1901, då man började tillverka motorcyklar i Springfield, Massachusetts. Det var två år innan Harley Davidson drog igång sin produktion. Men 1953 gav Indian upp. Sedan dess har flera försök gjorts att få fart på tillverkningen, exempelvis av företaget Gilroy åren 1999 - 2005 och brittiska Stellican från 2006. Men konkurrensen från jätten Harley Davidson har varit svår.

För två år sedan köpte Polaris, som sedan tidigare tillverkar motorcyklar och terrängfordon, rätten till Indian. Motorcykeln Indian Chief har visats upp och produktionen ska komma igång redan i år.

Det är en stor motorcykel. 2,6 meter lång, vikten 370 kg med full tank 20,8 liter. Den drivs av en tvåcylindrig V-motor på 1811 cc, kallad Thunder Stroke 111, sifferbeteckningen är volymen i kubiktum.

Polaris planerar att tillverka 1500 hojar i år och 8000 nästa år. En bråkdel av Harley Davidsons produktion som planeras till över 250000 nästa år. Prislappen lär hamna strax under och strax över 250000 kronor, beroende på utförande.

Flera svenska återförsäljare finns noterade på Indians webbplats.