Fordon

Låter tankarna flyga högt

Piloten bär huva med EEG-elektroder och styr planet med bara tanken. Foto: A. Heddergott/TU München

Det är fullt möjligt att låta en pilot flyga ett flygplan enbart med tankestyrning, med överraskande resultat.

Publicerad

Piloten bär en vit huva med en mängd kablar. En koncentrerad blick mot flygfältet en bit bort, händerna på knäna. Plötsligt gör planet en gir och styr mot landningsbanan. Under landningen korrigeras kursen ett flertal gånger tills hjulen slår i plattan och planet så sakta bromsar in.

Under hela manövern har piloten varken rört pedaler eller styrspak.

Flygfärden har än så länge bara ägt rum i flygsimulatorn vid institutionen för flygsystemdynamik vid tekniska universitetet i München.

Inom det EU-stödda projektet Brainflight undersöker professor Florian Holzapfel möjligheten att styra flygplan enbart med tankeverksamhet.

- På sikt skulle det ge fler människor möjligheten att få flyga, säger ingenjör Tim Fricke som leder projektet. Genom att styra planet med signaler från hjärnan blir flygningen mycket enklare. Det i sin tur minskar arbetsbelastningen för piloterna och ökar säkerheten. Piloterna får också större möjlighet att utföra andra manuella uppgifter i cockpit, anser Fricke.

Sju försökspersoner har testat hjärnstyrd flygning. De har alla haft olika förkunskaper, en av dem hade aldrig suttit i cockpit tidigare.

Den precision som uppnåddes när det gällde att hålla rätt kurs enbart med tankestyrning skulle nästan räcka till flygcertifikat, menar forskarna. En pilot lyckade åtta av tio gånger hålla utstakad kurs med en avvikelse av endast 10 grader.

Även landning i dålig sikt gick för det mesta utmärkt, en pilot landade med endast någon meters avviker från mittmarkeringen.

Forskarna ska nu ägna sig åt frågan hur planets styrsystem och flygdynamiken behöver förändras. Piloter får vanligtvis genom det olika motstånd som reglagen bjuder en uppfattning hur kraftig manövern är. Detta moment uteblir vid tankestyrd flygning. Forskarna försöker nu hitta alternativa återkopplingssätt för att varna om piloten närmar sig riskfyllda manövrer.

Vid Berlins tekniska universitet studerar man noggrant samspelet mellan människa och maskin. Aktiviteten i hjärnan mäts med EEG via huvan på piloten och alla dess elektroder. En algoritm som utvecklats omvandlar de uppmätta signalerna från hjärnan till kommandon för att styra flygplanet.