Fordon
Lastbilsrening räcker inte för Volvo Cars
Enbart SCR och partikelfilter fungerar inte för att rena diesel-motorn i en personbil. Personbilen behöver den ena reningstekniken utanpå den andra för att klara kraven. Åtminstone i tio år till.
– En personbil måste vara rolig att köra. Korta sträckor där motorn knappt blir varm omväxlande med tuff körning med accelerationer och ibland med släp. Och vi måste klara att hålla nere utsläppen hela tiden, säger Michael Fleiss, chef för motor-utveckling på Volvo Cars.
Scania har lyckats flytta avgas-reningen till en serie filter och katalysatorer efter själva motorn. Men det räcker inte för en personbil. Där behöver man börja redan i insprutningen och förbränningsrummet.
Just nu använder Volvo EGR (Exhaust Gas Recirculation) och LNT (Lean Nox Trap) i sina dieselbilar. Inför de skarpare krav som väntas 2017 (Euro 6C) kommer man att lägga till SCR (Selective Catalytic Reduction) också.
Läs mer: Scania rensar i dieselreningen
– Det blir en kombination av flera metoder att minska NOx och vårt jobb är att hitta den bästa balansen och den bästa kompromissen med andra utsläpp och prestanda, säger Michael Fleiss.
De andra utsläppen han pratar om är sotpartiklar och koldioxid. Sotpartiklarna kommer man åt med insprutningsteknik som ger effektivare förbränning och med partikelfilter. Koldioxidutsläppen hänger direkt ihop med bilens förbrukning, och den ökar för varje gång man ska bränna ur ett igentäppt partikelfilter eller dra upp temperaturen i en katalysator så den fungerar.
– Vi är tvungna att lägga den ena reningstekniken till den andra och för varje gång blir bilen mer komplex. Även om kostnaden för enskilda reningstekniker sjunker så blir bilen ändå dyrare, säger Michael Fleiss.
Ändå tycker han att det är bra att regelverket skärps från 2017. Testcyklerna anpassas så de mer liknar verklig körning. Motorn får gå även på hög last, och värden fastslås som inte får överskridas under några förhållanden. Dessutom minskar flexibiliteten kring själva testtillfället, så att bilarna måste vara i bruksskick när de testas. De testas sedan även under gång efter att ha varit i bruk en tid.
Läs mer: VW hade flera varianter av fuskprogrammet
– Jag tror vi alla i branschen tycker att ändringen är bra. Det är inte bra för varumärket att sälja bilar med testvärden som sedan inte stämmer med kundernas erfarenhet. De blir besvikna och tappar tilltron till oss tillverkare.
– Det blir kanske svårare för oss som motortillverkare att klara alla gränsvärden men det blir lika för alla.
En annan orsak till att reningen fungerar bättre på lastbilsdieslar är att de är mycket mindre, i förhållande till bilens totalvikt. En mycket mindre motor når snabbare den temperatur som behövs
i reningsprocesserna, men det är ingen lösning som Michael Fleiss förordar.
–Jag har sagt att downsizing av våra dieselmotorer får ske över min döda kropp. Dels får vi inte samma reningseffekt av down-sizing som tyngre fordon, dels får vi komfortproblem med mindre dieselmotorer.
Som tur är ser han alternativ i framtiden.
– Vi tittar på en ny reningsteknik som kan vara klar 2025. Det handlar om efterbehandling och kommer att fungera på ett helt nytt sätt, och göra reningen av dieselmotorn enklare och billigare, säger Michael Fleiss.
Gilla Ny Teknik på Facebook
Så tänker Scania med lastbilar
Scania kämpade länge med att rena avgaserna i förbränningsrummet med högtrycksinsprutning, EGR och partikelfilter. Tanken var att slippa SCR som kräver en extra tank för adblue (urea) men kraven var för tuffa i och med Euro 6, och ingenjörerna började tänka åt andra hållet: Om man nu måste använda SCR, kan man rent av klara av all rening där och göra motorn så effektiv och snål som möjligt.