Fordon
Lars vill ha fler laddställen
Han laddar både hemma och på jobbet, ibland laddar han även på sta’n. Lars Magnusson äger tre elbilar och hans slutsats är: bygg fler laddstolpar nu.
- Man behöver ha laddstolpar där man naturligt parkerar, som hemma, på jobbet, vid kundmöten och köpcentrum, säger Lars Magnusson.
Han pendlar mellan hemmet i Täby och jobbet på Telia i Farsta varje dag med sin Renault Clio från cirka 1997. Batteriet rymmer 11 kWh och bilen drar cirka 2 kWh/mil.
- Med fulladdat batteri kan jag köra nästan sju mil, säger Lars Magnusson.
För resor fram och tillbaka från jobbet skulle det räcka, men Lars Magnusson använder bilen även i tjänsten.
- När jag kommer till Farsta sätter jag alltid bilen på laddning, så att jag ska kunna köra till exempelvis Ericsson i Kista på ett kundmöte, utan att vara orolig för att batteriet ska ladda ur, säger han.
Men det räcker inte med laddstolpar hemma och hos företagen, menar Lars Magnusson:
- Trafiken i Stockholm är nyckfull, man kan hamna i köer eller tvingas ta omvägar, då är det viktigt att det finns offentliga stolpar som en extra back-up.
Hittills har Lars Magnusson klarat sig från ”batteritorsk”, men det har hänt att han tvingats leta efter första bästa uttag för att undvika att bli stående med bilen.
Som extra säkerhetsåtgärd har han alltid med sig flera olika kontakter i bilen.