Lär dig flyga helikopter på 45 minuter

2018-11-05 07:30  
Foto: Darpa

Drömmer du om att bli pilot, men räds den långa utbildningen? Nu har helikoptertillverkaren Sikorsky utvecklat ett system som kan lära sig manövrera en helikopter på 45 minuter.

Att utbilda sig till helikopterpilot kräver år av studier, med långa timmar i simulatorer – och en hel del flygträning. Men under hösten visade en grupp från US Army att man kunde kapa utbildningstiden rejält. I gruppen hade vissa av deltagarna inte ens satt sin fot i en helikopter tidigare, men trots det lyckades de flyga en tvåmotorig amerikansk helikopter, en Sikorski S-76B på egen hand.

Färden gick över ett fält i Fort Eustis, Virgina och nybörjarna landande helikoptern på ett säkert sätt utan problem, detta efter endast 45 minuters utbildning.

Läs mer: Från da Vincis teckningar till dagens helikopter

– Det är ganska häftigt att se omvandlingen från ”Jag har ingen aning om hur det här systemet fungerar” – till ”nu kan jag kontrollera helikoptern med hjälp av det här systemet”, säger piloten Mark Ward i en intervju med Wired.

Men även om helikoptern var ”äkta”, så var det ingen vanlig helikopter. Istället för traditionella reglage så styrs den genom knapptryckningar på en portabel surfplatta samt med en joystick. Liknelsen med att spela ett tv-spel, fast med en riktig helikopter, ligger nära till hands.

Helikoptertillverkaren Sikorsky kallar systemet för Matrix Technology och tanken är att den på sikt ska eliminera den mänskliga piloten.

Utöver att agera styrdon så används surfplattan även för att utföra olika uppdrag och ändra destinationen. Detta är flygtrafikens motsvarighet till självkörande bilar - människan ger order och en dator utför arbetet.

– Det gör det möjligt för besättningen att snabbt kommunicera sina direktiv till det autonoma systemet, vilket gör att det blir en slags co-pilot, säger Igor Cherepinsky, chef för Sikorskys autonomiprogram.

Läs mer: ”Ai-forskningen i Sverige står stilla”

För militären kan automatiseringen föra med sig fler fördelar, en aspekt är såklart att göra uppdragen med helikopter säkrare, en annan är att besättningen kan fokusera på sitt uppdrag istället för att hålla helikoptern på rätt höjd. Sikorsky integrerar nu sitt system i en Black Hawk helikopter, för att under nästa år göra fler testflygningar.

Även för privatpersoner kan ökad autonomi inom flygtrafiken vara användbart. Ett tydligt exempel på det är att autonoma, flygande taxifordon ska transportera människor mellan hustak i Dallas och Los Angeles år 2023, i varje fall om Uber får som de vill.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL