Fordon

Landvetter i farozonen

UPPDATERAD 13.00 I kväll kan askmolnet från Island ha nått Sverige enligt prognosen från brittiska Met Office. Landvetter ligger sämst till. Hittills har över 250 avgångar ställts in i Storbritannien.

Publicerad

Akmolnet från Island nådde i morse den norska västkusten och inga flyg lyfte på morgonen från Stavanger.

Även flygtrafiken till och från norra England och Skottland ligger nere. På tisdagsförmiddagen var drygt 250 avgångar inställda från Storbritannien.

Än så länge är all flygtrafik till och från Sverige igång som vanligt. Varken SAS eller Norwegian hade vid 13-tiden gjort några ändringar i sina tidtabeller för tisdagen.

Både bolagen tipsar sina resenärer att följa händelsen på respektive flygbolags Facebooksida.

De svenska luftfartmyndigheterna avvaktar också. Luftfartsverket gjorde en uppdatering på sin sida klockan 12.10 där man säger så här:
"Prognosen för resten av tisdagen säger att det svenska luftrummet vid Västkusten kan komma att beröras av aska sent i eftermiddag och kväll. Detta kan innebära viss påverkan på flygtrafiken. Resenärer med frågor uppmanas att ta kontakt med sitt flygbolag."

Den brittiska vädertjänsten Met Office gör kontinuerliga prognoser. Enligt Met Office väntas askmolnet från Island driva in över södra Sverige sent på kvällen och natten mot onsdagen.

De högsta koncentrationerna av aska ser ut att nå Landvetters flygplats och i viss mån också Trollhättan.

Låga koncentrationer väntas nå Ängelholm, Halmstad, Karlstad, Örebro, Linköping och Norrköping.

Enligt den senaste prognosen från Met Office drabbas inte Arlanda.

Transportstyrelsen har gått ut med  föreskrifter om vad som gäller om vulkanaskan kommer in i svenskt luftrum.

  1. I områden med den högsta koncentrationen av aska, över 4000 mikrogram per kubikmeter, är flygning inte tillåten. Det är områden som är markerade med rött på Met Offices kartor.
  2. I områden med mellanhög koncentration, 2000-4000 mikrogram per kubikmeter, tillåts flygningar om flygbolagen har tagit fram skerhetsbedömningar som godkänts av Transportstyrelsen. Det är områden som är makerade med grått på Met Offices kartor.
  3. I områden med låg koncentration, mindre än 2000 mikrogram per kubikmeter, är flygning tillåten så länge flygbolagen följer de säkerhetsprocedurer som godkänts av Transportstyrelsen. Det är områden som är markerade med ljusblått på Met Offices kartor.

I prognosen för i natt är ett område från svenska västkusten över till Gotland markerat med grått och mitt i detta ligger ett område med röd markering.

Här följer du prognosen för askmolnet.

Så här säger Luftfartsverket

Luftfartsverket LFV följer utvecklingen mycket nära och i samarbete med övriga Europa. Ny prognos publiceras kl 18.00 tisdag.

Luftfartsverket LFV har börjat arbeta enligt de operativa rutiner som gäller om ett askmoln skulle påverka flygtrafiken över Sverige.

Vi gör det samordnat med Transportstyrelsen som är den myndighet som fastställer vilka regler som gäller i det svenska luftrummet. LFV samordnar också arbetet med andra flygtrafiktjänster och myndigheter i Europa.

Arbetet bygger på de prognoser som Volcanic Ash Advisory Centre i London ger ut var sjätte timme och som sedan synkroniseras med SMHI.

Inriktningen är, precis som vid vulkanutbrottet i april 2010, att inom gällande regelverk hålla så stor del av flygtrafiken som möjligt i gång.