Fordon

Lågprisbilar ratas i u-länder

Datsun Go, en femdörrars femsitsig bil för endast 35000 kronor. Foto: Nissan

Datsun återuppstod som lågprisbil med sikte på utvecklingsländer som Indien - men hittills är bilen en flop.

Publicerad

Trots en prislapp på endast 35000 kronor är Datsun Go svårsåld i Indien. Sedan introduktionen i mars har endast 9557 bilar sålts.

Datsun är ett varumärke inom Nissan-gruppen. VD Carlos Ghosn har haft stora förhoppningar kring försäljningen av Datsunbilar i länder som Indien, Indonesien, Ryssland och Sydafrika.

Lågprisbilarna skulle kunna svara för mellan en tredjedel och hälften av försäljningen. Modellen som togs fram är en femsitsig, femdörrars combicoupé, med en 1,2 liters motor under huven och längden 3875 mm. Datsun var en gång i tiden ett populärt bilmärke med bland annat sportbilen 240Z i sortimentet. Men 1981 lade Nissan bilmärket Datsun i malpåse.

När märket nu återuppstår är det med en bil som likt rumänska Dacia, ägd av Nissan-Renault, ska upplevas som en "riktig" bil. Inte som den lågprisvariant som Tata lanserade med småbilen Nano år 2008.

Även den presenterades som en möjlighet för mindre bemedlade att få möjligheten att skaffa sig en bil. Men Tata Nano blev långt ifrån en succé. En kvarts miljon bilar har sålts sedan introduktionen, men målet var lika stor volym, fast varje år.

Ytterligare en marknad där Datsun kan få svårt att etablera sig just nu är den ryska, där bilförsäljningen faller dramatiskt, rapporterar Bloomberg.