Fordon

Laddar batteriet i medlut

Lastbilen är utvecklad med bland annat förlängd bakdel, sidokjolar och specialdäck med lågt rullmotstånd. Foto: Sören Håkanlind
Volvos laddhybridlastbil med projektledaren Åke Otzén. Foto: Sören Håkanlind
Målet med projektet är att sänka bränsleförbrukningen med 30–35 procent, vilket Åke Othzén menar att man är på god väg att uppnå. Men tester återstår fortfarande.Trailern har en så kallad boat tail, vilket minskar luftmotståndet. Volvo bygger egentligen inga trailrar, men har i detta fall samarbetat med svenska leverantörer.Däcken har utvecklats i samarbete med Continental för att minska rullmotståndet. Mellan 2009 och 2016 har man lyckats kapa bränsleförbrukningen med 6 procent.Projektledarna Håkan Björklund och Åke Othzén tycker båda två att det har varit väldigt roligt att få arbeta med utvecklingen av Volvo Concept Truck. Foto: Sören Håkanlind
Projektledarna Håkan Björklund och Åke Othzén, Volvo, framför Volvo cocept truck med hybriddrivlina. Foto: Sören Håkanlind
lastbilen är utvecklad med förlängd bakdel, sidokjolar och specialdäck med lågt rullmotstånd Foto: Sören Håkanlind

40 ton lastbil i nedförsbacke ger enorma krafter. Volvos nya konceptlastbil låter en generator i stället för bromsen ta tillvara på kraften. Men serieproduktion är ännu långt borta.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här