Fordon

Sveriges nya biljätte pluggar in

Cevt har placerat batteriet i den nya plugin-hybriden i en klassisk tunnel mellan framstolarna.”Själva batteriet är av samma typ och tillverkare som i Volvo XC90-hybriden”, säger Börje Grandin. Foto: Sören Håkanlind
Cevt delar hemligt garage med systerbolaget Geely Design. Skynket döljer en kommande modell. Foto: Sören Håkanlind
Börje Grandin och verkstadsmekanikern Martin Blennrot vid en maskerad Lynk & Co 01 plug-in, en förseriebil. Foto: Sören Håkanlind

Elektrifiering av Volvo, Geely och det egna bilmärket Lynk & Co är nästa stora uppdrag för Cevt, China Euro Vehichle Technology, i Göteborg. Planen är en plugin-hybrid 2017, en hybrid tidigt 2019 och en elbil därefter under året.

Publicerad

Det märks redan i receptionen att Cevt är ett företag som går på högvarv. Flera grupper står på kö. Under tiden förs animerade samtal om tekniklösningar och detaljer. Det pågår överallt i de nio knökfulla hus på Lindholmen där Cevt huserar.

– Vårt första problem är att vi behöver lokaler, framför allt labb för batterier, elmotorer och drivlinor. Vårt andra problem är att vi behöver mer folk, särskilt elingenjörer av olika slag, säger Börje Grandin.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här