Fordon

Kvinnobilen har tagit sig in i Volvo-bilarna

Hälften av idéerna som visades i kvinnobilen YCC för tio år sedan finns nu i Volvos modeller. Klicka på bilden i högerspalt för att se vilka det är.
Tatiana Temm.
Camilla Palmertz.
Maria Widell Christiansen, Eva-Lisa Andersson, Elna Holmberg, Maria Uggla, Camilla Palmertz, Cynthia Charwick, Anna Rosén, Lena Ekelund och Tatiana Butovitsch Temm var alla med och utvecklade kvinnobilen för tio år sedan.
”Hästsvanshålet” har inte lanserats än, men skåran gör, enligt Volvos säkerhetsexpert, att man sitter närmare nackstödet och centrerar huvudet bättre.

Sedan kvinnobilen YCC visades för tio år sedan har hälften av de unika idéerna blivit verklighet i Volvos vanliga modeller. – Det är roligt att så många av våra system faktiskt har kommit i produktion, säger projektledaren Camilla Palmertz.

Publicerad

YCC, Your Concept Car, byggdes av Volvo som en konceptbil, av kvinnor för kvinnor. Den innehöll ett 50-tal nyheter, varav nu över 20 satts i produktion. Flera är tekniskt framåtsyftande, utan att vara exklusivt ”kvinnliga”, som sexstegad växellåda med dubbelkoppling och automatiskt start/stopp vid rödljus.

– Kvinnor är de mest krävande kunderna när det gäller bilar i premiumsegmentet. Vår ledstjärna var ”om du möter kvinnors förväntningar så överträffar du mäns”, säger Camilla Palmertz.

Det som låg högst bland kundönskemålen var fickparkeringshjälpen. Volvos undersökningar visade att den typiska kvinnan fickparkerar dubbelt så ofta som den typiske mannen, och dessutom oftare på okända ställen. Kvinnorna uträttar olika typer av ärenden, hämtar och lämnar på dagis, skjutsar barn till aktiviteter. Männen parkerar på samma två ställen varje dag: hemmet och jobbet.

Hälften av kvinnorna uppgav att de inte kunde fickparkera, hälften att de kunde men inte tyckte om det. Männen uppgav inga problem.

– När vi sedan gjorde praktiska prov visade det sig att även hälften av männen hade svårt för detta, säger Camilla Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm, som var informationsansvarig för projektet.

En av de smarta lösningar som inte lanserats ännu är ”hästsvanshålet”, arbetsnamnet på en skåra mitt i nackskyddet som gör det möjligt att köra med uppsatt hår eller hästsvans utan att kvadda frisyren.

– Vi kollade med Volvos säkerhetsexpert Lotta Jakobsson så att inte funktionen försämrades. Det var tvärtom, skåran gör att man sitter närmare nackstödet med huvudet och det blir automatiskt centrerat, säger Camilla Palmertz:

– Det hade suttit fint i nya Zlatan Edition, men det verkar som om Specialvagnar inte fångat den idén än.

Bland de andra ännu ej förverkligade YCC-finesserna listar Camilla Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm några favoriter:

  1. Biosätena. Alltså fällbara baksäten, som på bio. När ingen sitter där är sätena automatiskt i uppfällt läge, och det ger ett enkelt och säkert stuvutrymme.
  2. Spolvätskepåfyllningen. Enda gången många bilägare öppnar motorhuven är för att fylla på spolarvätska. YCC har ett påfyllningshål bredvid ventilen för bränslepåfyllning. Motorhuven kan bara öppnas av verkstan.
  3. Förvaringsutrymmet för handväskan mellan framsätena. En djup förvaring med jalusilock över. Handväskan (och ipaden) är ett ständigt problem i bilen.
  4. Smutsavstötande lack. Som en teflonpanna. När bilen blivit smutsig är det lätt att bara skölja av den.
  5. Utbytbara klädslar.

Det fanns ytterligare en massa idéer som inte fick plats i YCC.

– Vi hade säkert ett 100-tal detaljer på bruttolistan. Ett integrerat barnsäte i framstolen, det strök vi. Och kaffemaskinen, det var en liten espressobryggare. Nu finns ju poddmaskinerna, det skulle vara ännu enklare, sägar Tatiana Butovitsch Temm.

Pizzagyrot var en annan rolig idé som ströks. Det skulle hålla pizzan plan under bilfärden så man slipper få all fyllning på ena sidan i kartongen.

– Vi var tvungna att gallra i den här idéfloran. Så vi gjorde ett raster som vi kallade kunden i sekunden. Vi fångade vår modellkund i ett ögonblick, de behov hon hade just då fick styra, säger Camilla Palmertz.

Kunden i sekunden är en kvinna i karriären. Hon har en bra hårdag, behöver hitta en parkeringsplats, kräver kvalitet och stil, har pengar att spendera, en bärbar dator i handen, är klädd i jeanskjol, ska träffa sin syster på lunchen och träna yoga på kvällen, har shoppat och har ont om tid, behöver ringa några telefonsamtal, vill ha saker på sitt eget vis och bär på drömmar och förhoppningar.

Hennes krav på en bil tolkade YCC-teamet till smart förvaring, att det ska vara lätt att parkera och komma i och ur bilen, god sikt, minimalt underhåll och möjlighet att göra bilen personlig.

– Det finns fortfarande ett antal smarta lösningar att ösa ur. För varje ny modell Volvo introducerar kommer någon YCC-grej, säger Camilla Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm.

Det gör YCC:s ledningsgrupp i dag - tio år efter utvecklandet av kvinnobilen

  1. Utformad för dig - YCC , Your Concept Car var en förebild för att verkligen sätta kunden i fokus.
  2. Säkerhetsdäck som är körbara även efter en punktering, introducerades i USA.
  3. Personlig anpassning, mittkonsolen i Volvo C30 fanns i ett organiskt mönster i borstad aluminium. C30 exteriör kan anpassas med en tvåtoners färglook, man kan välja ett Body kit (lågt sittande beslag) i ett antal olika färger.
  4. Nyckellös: du kan behålla bilnyckeln i väskan eller fickan. Bilen låses upp när du närmar dig.
  5. Baklucka med automatisk öppning. YCC hade särskild automatisk öppning för alla dörrar (”men bakluckan är absolut ett steg i rätt riktning, säger Camilla Palmertz).
  6. Ventilation, bilen vädrar sig själv innan du kliver in. En del av IQS (invändig luftkvalitet).
  7. Nödbromsljus som blinkar snabbt när du bromsar hårt.
  8. Dubbel våtlamellkoppling som minskar bränsleförbrukningen.
  9. Stopp/start, stannar motorn vid rödljus och trafikstockningar.
  10. Sexstegad växellåda.
  11. Rattpaddlar i stället för växelspak, i S60 R.
  12. Låsbart utrymme där bilen fungerar som ett kassaskåp, ett dolt förvaringsfack placerad under lastgolvet. Locket till bagageutrymmet stängs på ett sådant sätt att du måste låsa upp och öppna det för att komma åt saker i det dolda facket
  13. Textililäggsmattan, en gummimatta för förarsidan med ett textilområde för att undvika nötning och märken på skor/klackar
  14. Indirekt ljus, introducerades i S80 Executive 2008.
  15. Cross over: mellanting mellan kupé och Cross Country (XC) – XC60 var den första cross over.
  16. Ergonomiska säten med möjlighet att spara sittposition i din nyckel. YCC visade hur viktigt det är att ha en bra och ergonomisk sittställning och god sikt. Redan 2004 hade vi väl utformade och ergonomiska stolar och möjlighet att justera och lagra förarsätets inställning i din personliga nyckel
  17. Parkeringshjälp. Parallell fickparkering PAP infördes i den nya S/V40 2012.
  18. LED-lampor, infördes i bakljusen.
  19. Kylfack i handskfacket, infördes i V40.
  20. Tanklockslös tankning. En kulventil, som på racerbilar, i stället för traditionellt tanklock introducerades i V40.
  21. Tjänstebokning – bilen håller själv reda på när den behöver service och kontaktar själv en verkstad.
  • Camilla Palmertz – konsultföretaget Ampersand, som startades av några ur YCCs ledningsgrupp. Ampersand är namnet på tecknet ”&”.
  • Eva-Lisa Andersson – Åkersten Automotive Engineering
  • Dr Elna Holmberg – chef för Hybridfordonscentrum på Chalmers
  • Maria Widell Christiansen – projektledare inom FoU på Volvo Personvagnar
  • Tatiana Butovitsch Temm – Ampersand
  • Anna Rosén – designer på Volvo Personvagnar
  • Cynthia Charwick – frilansdesigner, specialist på fordonsinteriör, lärare i fordonsdesign vid RCA (Royal College of Art, designar även smycken.
  • Maria Uggla – designer på Volvo Personvagnar
  • Lena Ekelund – industridoktorand (från Volvo Personvagnar) på Chalmers