Fordon

Kunder straffar GM för att bolaget motsatte sig strängare regler

Foto: Kevauto

Delstaterna krävde att få sätta hårdare utsläppskrav lokalt. I deras strid mot Trump tog General Motors presidentens sida. Nu hävdar en undersökning att valet raserade tillverkarens anseende bland köparna.

Publicerad

Sedan 2010 har USA haft ett gemensamt program kring regleringen av fordonens bränsleförbrukning och utsläpp. Under 2019 krävde dock 23 delstater, bland andra Kalifornien, rätten att få sätta strängare lokala utsläppskrav – och vissa biljättar tog deras sida.

I striden mellan Donald Trump och de rebelliska delstaterna valde dock biltillverkarna i the Coalition for Sustainable Automotive Regulation att backa presidenten och hans linje kring en nationell utsläppsstandard. I gruppen ingick bland andra General Motors och Toyota North America. The Union of Concerned Scientists har beställt en enkät som sägs visa att GM har fått betala för sitt beslut. Det rapporterar The Electrek.

Tusen personer som kör en Chevrolet, Buick, Cadillac eller GMC fick svara på hur de betraktar GM i ljuset av ställningstagandet. Enligt resultatet har bolaget förlorat i anseende, oberoende av kundens politiska tillhörighet. Matt George Associates som genomförde undersökningen berättar att 51 procent av den märkestrogna kärnan, som inledningsvis uppgav att de definitivt skulle köpa ännu ett GM-fordon i framtiden, ändrade uppfattning efter att de fick höra om bolagets agerande i utsläppsfrågan.

82 procent av undersökningens republikaner och 93 procent av demokraterna ansåg att GM borde stödja strängare utsläppsregler. Enligt Matt George Associates har GM:s anseende fallit från tidigare 93 procent till 44 procent. Och antalet GM-ägare som skulle kunna tänka sig att testa en annan biltillverkare nästa gång steg från 30 procent vid undersökningens början till 67 procent efter att deltagarna hade informerats om GM:s ställningstagande.

76 procent uppgav att deras uppfattning om GM skulle förbättras om bolaget bytte sida angående rätten till skärpta utsläppskrav på delstatlig nivå. Tidigare i år beställde the Union of Concerned Scientists en liknande enkät för Toyota, och enligt den hade bolaget förlorat nära en tredjedel i anseende på grund av sitt motstånd mot strängare utsläppskrav.