Fordon

KTH:s plasmateknik minskar lastbilarnas bränslebehov

Bilder från KTH:s försök med plasma-teknik. Foto: KTH
Bilder från KTH:s försök med plasma-teknik. Foto: KTH

Lastbilstillverkarna jagar ständigt en sänkt förbrukning – ett sätt är att minska fordonens luftmotstånd. För långtradare är detta ingen enkel sak, men nu har forskare på KTH visat att plasmateknik kan vara lösningen.

Publicerad

För åkerinäringen handlar allt om hur många kronor varje transport kostar – och alla fordonstillverkare vill erbjuda en låg förbrukning. När det kommer till att förbättra lastbilarnas aerodynamik är spelrummet begränsat, men nu har forskare på institutionerna för mekanik, samt farkost och flyg vid KTH hittat en ny lösning. Deras forskningsprojekt visar att plasmateknik på lastbilens framsida kan minska den strömningsseparation som sker vid A-stolpen.

– Det finns ett väldigt stort intresse för att minska lastbilarnas luftmotstånd, men tidigare har man varit väldigt fokuserad på att minska den vak som bildas bakom lastbilen. Att istället göra något på framsidan är lite av en ny idé, säger Henrik Alfredsson, professor i strömningsfysik på KTH.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här