Fordon

Krocktestade Nissan-bilen fick det sämsta resultatet någonsin

Kontinentens bilköpare tvingas fortfarande leva med en lägre säkerhetsstandard än övriga världen. Global NCAP testade fyra modeller i Sydafrika, och en av dem fick det sämsta resultatet någonsin – noll stjärnor.

Publicerad

Olika världsdelar men även enskilda länder har sitt eget New Car Assessment Program. Till detta finns även Global NCAP som bland annat krocktestar bilar på den afrikanska marknaden. På kontinenten säljs modeller vars säkerhetsnivå aldrig skulle accepteras på vår marknad. Det visar bland annat ett krocktest som Global NCAP genomförde.

Fyra modeller testades i samarbete med Automobile Association South Africa och FIA Foundation – som en del i projektet #SaferCarsforAfrica. Det var instegsversioner av Nissan NP300 Hardbody, Hyundai i20, Kia Picanto and Toyota Yaris – samtliga utrustade med minst en krockkudde. Det visade sig vara stora skillnader i bilarnas strukturella säkerhet, och betyget för vuxenskyddet blev från tre stjärnor och ned till noll.

Uselt resultat för Nissan NP300 Hardbody

En modell stod ut. Nissan NP300 Hardbody fick det smått sensationella betyget noll för sitt vuxenskydd. Fordonsstrukturen ansågs vara instabil, och bilen kollapsade på ett oroväckande sätt. Bland annat föll inte ratten framåt, utan styrstången penetrerade in i kupén – rakt i krockdockans bröst. Detta riskerar att ge dödliga skador, trots de dubbla krockkuddarna på förarplatsen. Vid en olycka i 64 km/h är sannolikheten hög för att man ådrar sig livshotande skador, främst i huvudet och bröstregionen.

– En oroväckande sak med resultaten är att det var den dyraste bilen i den här testrundan, Nissan NP300 Hardbody, som fick det sämsta omdömet någonsin, med betyget 00,00 och noll stjärnor. Det borde inte finnas några fordon med noll stjärnor på våra vägar, säger Collins Khumalo, vd på AA i Sydafrika till Automotive World.

Han konstaterar att konsumenten inte kan utgå från tillverkarens beskrivning eller pris för att säkerställa att man får en säker modell – och problemet kan vara större än vad man tidigare hade trott. För inte heller de övriga modellerna i testet imponerade.

Toyota Yaris fick tre stjärnor för vuxenskyddet, och fordonsstrukturen bedömdes vara instabil vid en krock i 64 km/h. Hyundai i20fick samma omdöme och betyg, med tillägget att fotutrymmena var svaga. Kia Picanto fick tre stjärnor men ett bättre omdöme, där fordonsstrukturen ansågs vara stabil – även området kring fötterna. Men tre stjärnor imponerar inte på de sydafrikanska experterna.

– Kampanjen #SaferCarsForAfrica ger transparens åt Sydafrikas bilmarknad, och de här resultaten visar att konsumenterna fortfarande drar det korta strået. Modellen ironiskt döpt till Hardbody är den värsta av dem alla, men samtliga av de här biltillverkarna borde göra bättre ifrån sig och kunna erbjuda samma höga säkerhetsstandard i Sydafrika, och på hela den afrikanska kontinenten, som de gör i Europa och USA, säger Saul Billingsley, chef för FIA Foundation.