Fordon
Krockrapport: Autobroms gör bilar säkrare
Generellt fortsätter utvecklingen mot allt säkrare bilar, visar Folksams genomgång av personskador som uppstått vid kollisioner mellan personbilar i Sverige. Foto: TT
Det är väntade märken överst i Folksams stora studie av bilars krocksäkerhet: flera Volvo-modeller totalt sett, och Skodia Fabia bland småbilarna. Den tydligaste trenden är att autobroms gör bilar säkrare.
Rapporten utgår från vilka personskador som uppstått vid kollisioner mellan personbilar i Sverige. I årets rapport ingår 178 000 krockar från 1994 och framåt, och 50 000 skaderapporter från sjukvården.
Rankningen visar, precis som tidigare, att flera av Volvos modeller ger högst säkerhet. Listan toppas av modellerna V60, V70, S60, S80 och XC60, som har samma grundstruktur och räknas tillsammans.
– Men gapet har minskat mellan Volvo och modellerna närmast efter, som BMW:s 3-serie och Audi A4. Det är glädjande, för det beror inte på att Volvo blivit sämre. De andra börjar komma ikapp, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Bland småbilarna är Skodia Fabia säkrast.
Generellt fortsätter utvecklingen mot allt säkrare bilar. Den nyhet som ger störst avtryck nu är autobromsen.
– Den mer än halverar risken för att köra på någon annan bil bakifrån och orsaka en personskada. Det är oerhört effektivt, säger Kullgren.
Ett autobromssystem känner av vad som händer runt om bilen. Om inte föraren reagerar på en farlig situation, så gör autobromsen det.
– Den hinner ta ner hastigheten vid en krock till en nivå där bilens övriga säkerhet ger bättre skydd. De riktigt katastrofala krockarna i 80_90 kilometer i timmen kan undvikas. Det kommer att gynna småbilarna, säger Kullgren.
Autobroms är tillgänglig på knappt hälften av de bilmodeller som nu säljs i Sverige.
– Något färre, cirka 25 procent av modellerna, har autobroms som standard. Vi tycker att det borde vara standard på alla modeller, säger Anders Kullgren.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!