Fordon
Krockdockan tar plats i baksätet 2019
USAs trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA planerar att testa krocksäkerheten för baksätespassagerare från 2019.
Fem stjärnor i krocktester är ett mål för biltillverkarna och ett bra marknadsföringsargument. Men NHTSA har aldrig testat vad som händer med passagerare i baksätet vid en kollision.
Frågan aktualiseras när fler och fler människor väntas färdas i baksäten genom nya nättjänster som Uber och Lyft.
Med biltillverkarna infört allt fler säkerhetsfinesser för de åkande där fram har baksätespassagerarna behandlats styvmoderligt ur säkerhetssynpunkt. Inte ens bältessträckare är vanliga i baksätet, än mindre krockkuddar förutom möjligen sidokuddar.
Bloombergs rapporterar att endast hälften av taxikunderna som sitter i baksätet i New Yorks taxibilar använder bältet.
När det gäller NHTSAs krav på vilka påfrestningar bilstolar ska klara anser Alan Cantor vid säkerhetsfirman Arcca att nivån verkar sa satts på 1960-talet – kraven är så låga att till och med trädgårdsstolar skulle klara NHTSAs krav.
Som ett första steg att höja säkerheten i baksätet planerar NHTSA att sätta krockdockor även i baksätet och testa säkerheten där för att en bil ska kunna få sina fem stjärnor.