Fordon
Krockarna gjorde bilen säkrare
Foto: Humanetics/Splash News/ IBL
Redan 1891 skedde världens första bilolycka – och över 100 år av kollisioner har lett till rejäl teknisk utveckling. Här har vi samlat krockarna som gjort att vi i dag åker säkrare än någonsin.
När det gäller bilsäkerheten så rusar utvecklingen framåt. Man behöver inte mer än titta en modellgeneration bakåt i tiden för att se hur snabbt det går och hur stor skillnaden är 2017 jämfört med 2012.
I dag är autobroms snudd på standard och finesser som filhållarassistent, trötthets- samt dödavinkelvarnare är vanliga.
Men det har inte alltid varit så – och som med det mesta i människans historia ligger det en hel del ”trial and error” bakom.
Så kolla in krockarna som ändrat bilen.
1959 – Konsten att ”knycklas”
Kraften en människokropp utsätts vid en krock är enorm. Att bromsas från X km/h ner till 0 är inte skönt. För att öka överlevnaden utvecklades deformationszoner. Helt enkelt: genom att bilen knycklas ihop så blir händelseförloppet mer utdraget – vilket leder till lägre krafter gentemot kroppen. Deformationszoner blev verklighet då Mercedes-Benz införde dem 1959 i sin W111 (fenmerca). Ett av kraven för att zonerna ska fungera som tänkt – är säkerhetsbältet.
1972 – Tänk på tanken
Dagens bilar är otroligt väl genomtänkta och konstruktionen har genomgått tusentals simuleringar för att hitta eventuella brister. Så var det inte förr i tiden, och på 70-talet släppte Ford ut Pinton.
Vid påkörning bakifrån punkterade bultar från bakaxeln bränsletanken. Dessutom revs tankröret av och bränsle fullkomligen sprutade ut, vilket kunde leda till brand. Vad som missades i konstruktionen blev en stor skandal där folk avled. Ford återkallade tids nog den livsfarliga modellen och skandalen medförde att man för alltid tänker tankar om tanken i konstruktionsarbetet.
2000 – Stor mot liten
När ett högbyggt fordon krockar med ett lågt, blir det ofta värre än när två ”jämnhöga” möts. I USA var det här en het potatis och många omkom årligen i krockar mellan pick ups och bilar. Eftersom Fords F150 är den mest sålda bilmodellen i landet valde tillverkaren vid millennieskiftet att frivilligt sätta in så kallade ”blocker beams” för att åtgärda detta. Resultatet är att balken linjerar bättre med stötfångare på personbilar – vilket gör att dess deformationszoner då fungerar.
2009 – Det var inte bättre förr
Man brukar säga att i vikt och storlek är något positivt i en krock. Detta har lett till att många som kör rejäla bilar trott att deras åk skulle vara säkrare än moderna och lätta småbilar.
Men ack vad fel det är. 2009 visade IIHS (Insurance Institute of Highway Safety) skillnaden mellan en ny Chevrolet Malibu och en klassisk Bel Air från 1959. Den gamla Chevan saknar deformationszoner, krockkuddar samt säkerhetsbälten… 50-talsbilen fick underkänt i samtliga moderna testkategorier.
2012 – Stolpe ut…
Vad händer om en bil skulle köra in i en telefonstolpe eller ett träd? Men istället för att smälla rakt in ¬– försöker föraren undvika och objektet tar off-center. Den frågeställningen innebar att man 2012 införde det som kallas ”small overlap test” i IIHS krocktester.
Det nya testet var brutalt och innebar att särskilt småbilarna var tvungna att konstrueras om.
2014 – Billigast och livsfarlig
Tata fick många rubriker världen över när de avslöjade sin modell Nano. Bilen skulle vara världens billigaste och göra så att även de med högst modest inkomst nu skulle ha råd med en bil. Men ett av skälen till att den var så billig, var att den saknade mycket av den säkerhet som i dag krävs. När Nanon krocktestades fick den urusla 0 stjärnor. Självklart tog Tata och även andra tillverkare kritiken till sig, och bland annat VW gick ut och sa att man aldrig mer skulle sälja en bil utan krockkuddar.
2015 – Volvos vinnande koncept
Volvo har länge varit synonymt med säkerhet. Och när nya generationens bilar skulle rulla ut var förkunnade företaget att de var säkrare än någonsin. Nya XC90 kom med flera nyheter och en av dessa var stötabsorberande stolar. Avåkningsolyckor har statiskt väldigt hög dödsfrekvens (varannan olycka med dödlig utgång i USA är avåkningsolycka) – och detta var Volvos lösning på problemet.
Resultatet blev att suven utsågs till säkraste bilen i världen – någonsin.
2017 – Balkbrister i baken
Någonsin funderat på varför lastbilssläp har en ”nedhängade” balk baktill? Jo, den är där för att förhindra att bilar som kör in bakifrån glider in under släpet. Skyddet har funnits ett längre tag, men regleringarna kring dem har varit bristfällig. Efter att ha sett att krockar med dödlig utgång ökat med åren – beslutade IIHS att börja testa dem rejält. Nu har man infört ett pris för de som klarar kraven.
Fotnot: De ”krockar” eller utvecklingssteg vi tagit med på den här listan är exempel. Det finns hundratals andra säkerhetsuppfinningar som bidragit stort till att göra att färre omkommer i trafiken. Inte minst Nils Bohlins trepunktsbälte och Saabs säkerhetsbur.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!