Fordon

Kritiken: Därför sker olyckor med självkörande bilar

Ibland, i vissa fall eller helt självkörande? Klassifikationen för autonom teknik är vissa gånger rejält vilseledande.

Publicerad

Det är nu fyra år sedan som ingenjörsorganisationen SAE International delade in fordonstekniken för självkörande i sex nivåer. Tanken var att skaffa fram ett ramverk och en klassificering som skulle förenkla och synliggöra skillnaderna i tekniken. Nu får indelningen skarp kritik. I stället för att underlätta förståelse hävdar Gill Pratt, chef för Toyota Research Institute, att de förvillar. Det skriver brittiska tidningen Autocar.

I det nuvarande systemet är nivå noll teknik som endast kan ge föraren varningar, nivå ett är olika former av enkla förarassistenter. Först vid nivå två börjar man tala om viss automation och sedan ökar graden av autonomi upp till nivå fem där ratt och pedaler helt spelat ut sin roll.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här