Fordon
Kompositmaterial ska ge mindre och starkare elmotorer
Foto: Drive System Design
Räckvidd till ett lågt pris är avgörande för elbilarnas breda genomslag. Nu kan kompositmaterial kanske ge effektivare elmotorer – och göra det möjligt att isolera ljud och vibrationer från allt mer potenta drivlinor.
I Storbritannien ska ett tolv månader långt forskningsprojekt undersöka om kompositmaterial i eldrivlinor kan ersätta metallkomponenter, och göra det möjligt att plocka ut högre effekter ur mindre motorer.
Bakom projektet står konsultbolaget Drive System Design och the National Composites Centre. Bland annat tänker forskarna ta fram en inkapsling av kompositmaterial till elmotorns rotor, som ska bidra till effektiviteten. Lösningen ska kunna massproduceras.
– Räckvidd till en vettig kostnad utgör fortfarande ett av de största hindren för en bred övergång till elbilar. Teknik som kan förlänga den genom en ökad effektivitet, utan att göra enheten dyrare, är avgörande, säger Markus Hose, Head of Mechanical Engineering vid Drive System Design i ett uttalande.
Komposit ska minska oljud och dämpa vibrationer
Vid sidan av effektivitet kommer projektet se över NVH-faktorer (noise, vibration and harshness). Förutom ljudnivåer och vibrationer handlar harshness om en mer subjektiv mätning av hur människor upplever bilens drivlina – obehgsljud från bilen, som gnissel.
Traditionellt har områdena åtgärdats med separata lösningar, men NVH-dämpande kompositmaterial kan förhoppningsvis tackla alla tre – och göra det möjligt för ingenjörerna att bygga in mer kraftfulla motorer utan att ljud, vibrationer och annat obehag förstör upplevelsen för de åkande.