Fordon

Kolfiberhuven steg mot lättare bilar

Motorhuven av kolfiberkompositer är en prototyp som ska visa vägen till rationell tillverkning av lätta fordonskomponenter. Foto: Ford
Motorhuven av kolfiberkompositer är en prototyp som ska visa vägen till rationell tillverkning av lätta fordonskomponenter. Foto: Ford

Ford visar en motorhuv i kolfiberkomposit som visar vägen mot serietillverkade lätta bilkomponenter.

Publicerad

Karossdelar av kolfiberkompositer har funnits i sportbilar och exklusiva märken under ett flertal år. Men Ford undersöker möjligheten att masstillverka fordonskomponenter på ett kostnadseffektivt sätt, samtidigt som man utvecklar metoder för att komponenterna ska klara krocktester och kvalitetskrav.

Här samarbetar biltillverkaren i Tyskland med Dow Automotive Systems inom forskningsprojektet Hightech Nordrhein-Westfalen.

Målet är att utveckla en kostnadseffektiv metod för tillverkning av karossdelar av kolfiberkompositer som kan införlivas i befintliga tillverkningsprocesser. Vidare ska produktionstiden minskas, liksom efterarbetet. Komponenterna ska bli minst 50 procent lättare.

Med avancerade material som kolfiber räknar Ford med att ha minskat fordonsvikten 340 kg i slutet av decenniet.