Fordon
Klen räckvidd för Lamborghinis nya hybrider
Foto: Lamborghini
Företagets första hybrid tillverkas i 65 exemplar – och efter LB48H kommer även nya Aventador få hybriddrivlina. Lamborghinis V12:a kombineras med en elmotor som driver på framhjulen. Men räckvidden på el blir bara tre mil.
Bilmässan i Frankfurt går av stapeln först i höst, men redan nu pratas det mycket om att Lamborghini kommer visa upp sin första produktionsmodell med hybriddrivlina. Modellan, som går under arbetsnamnet LB48H, kommer byggas i 63 exemplar – vilket ska markera företagets startår. Trots en prislapp på 2,5 miljoner dollar såldes samtliga bilar redan förra sommaren.
Exteriört förväntas den nya hybriden ha mycket gemensamt med fjolårets helelektriska koncept Terzo Millenio EV. LB48H kommer dock vara utrustad med Lambos mittmonterade V12:a på 6,5 liter. En hittills odeklarerad elmotor ska dock driva framhjulen. Hybriddrivlinan är ett genrep inför nästa generations Aventador som då blir tillverkarens första standardmodell som erbjuds med elektrifiering.
– Vi vet att elektrifieringstrenden är stark. Så tanken är att vi ska kombinera V12:an med hybridrift. Hybridiseringen kommer anpassas för att bidra med prestanda, inte bara för räckvidd. Det är inte en bil som du kommer köra 70 eller 100 kilometer på ren eldrift, säger Federico Foschini som är chief commercial officer på Lamborghini till Motoring.
Kraft eller räckvidd?
Släppdatumet för den nya versionen av Aventador är satt till 2020, men Lamborghinis försäljningschef konstaterar att det kanske kommer dröja lite längre eftersom det fortfarande finns ett stort sug efter den nuvarande upplagan. Federico Foschini berättar dock att batteridriften i hybridversionen kommer vara mycket begränsad.
– Den kommer ligga under 50 km – jag tror det blir omkring 30. Det här är något som vi fortfarande diskuterar, det är en kompromiss mellan kraft och räckvidd, säger Federico Foschini.