Fordon

Katastrofvärden för småbilar i krocktest

Smart (t.h.) blev illa åtgången i krocken med en Mercedes C-klass. Foto: IIHS

Resultatet för småbilarna Toyota Yaris, Honda Fit och Smart blev förödande i en frontalkrocktest som utfördes av en bilsäkerhetsorganisation i USA.

Publicerad

Organisationen IIHS (Insurance Istitute for Higway Safety) lät de tre småbilarna frontalkrocka i hastigheten 64 km/h med medelstora bilar från samma tillverkare som byggt småbilarna.

Toyota Yaris fick möta den dubbelt så stora modellen Camry, Honda Fit fick möta en Accord och Smart krockade en Mercedes C-klass.

Enligt IIHS blev resultatet för de tre små bilarna förödande, medan de större modellerna klarade sig relativt bra.

Organisationen påpekar att 15000 av de 40000 personer som dör i trafiken årligen i USA omkommer i frontalkollisioner.

Undersökningen har fått hård kritik, inte minst från de tre inblandade biltillverkarna. De hävdar att det är mycket ovanligt med frontalkollisioner i så höga hastigheter.

De tre småbilarna som testades tillhör dem som klarar sig bra i andra krocktester, där en bil kör in i en barriär.

IIHS menar ändå att risken för att dödas eller skadas i en liten bil alltid är större än om man sitter i en medelstor eller stor bil. Och det hjälper inte om alla bilar var små. Hälften av alla dödolyckor i småbilar sker vid singelolyckor, säger IIHS.

Organisationen oroas över att många kunder väljer små bilar för att de är bränslesnåla. IIHS rekommenderar hellre att man köper en större bil i hybridutförande så att man får småbilens bränsleförbrukning men större säkerhet vid en krock.

En rekommendation från organisationen till politikerna är att sänka maxhastigheten på vägarna. Sådana åtgärder har tidigare visat sig spara både bränsle och liv.