Fordon

Karlstad först ut med årets studentracer

Karlstads Formula Studen-bil CRR12 är klar officiell avtäckning den 7 juni. Då är den fullmålad med sponsorernas logotyper och inte lika steril som denna datarenderade bild.
Clear River Racing CRR12
Chalmers CFS12 i datorversion. Foto: CFS

Clear River Racing i Karlstad är klar med årets Formula Student-bil och i Göteborg, Linköping, Lund och Stockholm är man i slutfasen med sina byggen inför sommarens tävling på Silverstonebanan i England.

Publicerad

I år kommer fem svenska tekniska universitet och högskolor att ställa upp med sina egna konstruktioner i sommarens Formula Student-tävlingar, där Silverstone i England är den mest prestigefyllda.

Chalmers Formula Student i Göteborg är äldst i det här sammanhanget och går in på sitt elfte år – och sin elfte CFS-bil. Man måste nämligen bygga en ny bil inför varje tävlingssäsong.

KTH Racing i Stockholm är näst äldst och är nu i full färd med sin nionde bil, KTHR9.

Clear River Racing vid Karlstad universitet och LU Racing vid Lunds tekniska universitet är inne på sina femte Formula Student-år, medan det är premiär för Elith Racing vid Linköpings tekniska högskola.

Clear River Racing är först att visa upp bilder på den färdiga bilen. Det blir visserligen formell avtäckning först den 7 juni, men i dag skickade teamet ut bilder till massmedierna på sin CRR12.

Här är nyheterna i Karlstadbilen, som tagit fyra månader att konstruera och fyra månader att bygga.

  1. Helt nytt formspråk med kaross präglad av aggressivare linjer med viktminskning och aerodynamik i fokus.
  2. Pneumatisk växling.
  3. Hjulupphängning (A-armar, push/pull-rod) av kolfiberrör.
  4. Drivaxel i kolfiber.
  5. Krockzon med wellpappkärna.

Det mest framgångsrika svenska Formula Studen-universitetet är KTH som har både en tredjeplats och en fjärdeplats på meritlistan. Redan med den första bilen blev det en fjärdeplats bland 50 deltagare och året därpå, med KTHR2 blev det en tredjeplats.

Chalmers kan också stoltsera med en fin placeringi hård internationella konkurrens. Förra året kom man fyra totalt på Silverstone och etta i accelerationsmomentet.

- Vi slog ut topteam från hela världen trots att vi arbetat med bara en tiondel av den budget som de stora teamen hade, säger projektledaren Jonathan Rice till Ny Teknik.

Han är lite störd över att Ny Teknik bara skriver om Formula Student som en racertävling för studenter när det handlar om seriös teknisk utbildning.

- Formula Student uppfattas ofta tråkigt nog som ett hemmabygge-projekt. Men både Chalmers och andra universitet har en mycket professionell approach. Målet är att leverera morgondagens ingenjörer och ge dem den utbildning som krävs för att nå det målet, säger Jonathan Rice.