Kamera i bilen välkomnas av försäkringsbolag – men få svenskar använder tekniken

2018-11-05 11:08  

Få svenska förare använder sig av så kallade dashcams, trots att filmat material från vindrutan kan avgöra vem som är ansvarig när olyckan är framme. Men det kommer det att bli ändring på enligt försäkringsbolagen.

I ett klipp filmat med en så kallad bilkamera syns en bil invänta grönt ljus framför en korsning. När trafikljuset slår om kör bilen ut i korsningen och svänger höger. I samma sekund trotsar en annan förare det röda trafikljuset åt vänster och kör in i bilens bak med en hård smäll.

– Utan den här filmen hade det varit svårt för oss att bevisa att vår kund inte var den som körde mot rött. I många fall står ord mot ord, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygghansa.

Sätter dit smitare

Det har nu gått två år sedan Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att det är tillåtet att montera särskilda kameror i bilen eller på cykelstyret som filmar vad som händer på vägarna.

I många andra länder har bilkameror, eller dashcams som de ofta kallas, använts i många år, vilket genererat både uppmärksammade klipp på Youtube och bevismaterial efter trafikolyckor eller trafikbrott.

– Hos oss är filmerna vanligast vid parkeringsskador. När den som orsakat skadan smiter från platsen kan en bild på en registreringsskylt vara avgörande, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Krångliga att montera

Men trots att försäkringsbolagen tacksamt tar emot material från vindrutan så verkar inte svenskarna särskilt intresserade av tekniken. TT har pratat med tre elektronikkedjor i Sverige som alla framhåller att även om försäljningen har ökat procentuellt de senaste åren så rör det sig inte om något stort antal sålda bilkameror.

– Den främsta anledningen till det tror jag är att bilkameror fortfarande är ganska nytt här och att många inte känner till att de finns. Vi får in filmer ibland men det är inte jätteofta, säger Johan Granholm.

Från Trygg-Hansas håll kommer en annan gissning.

– Det är meckigt att installera dem. Det ska gömmas kablar och de kanske måste kopplas till samma strömkälla som bilen, så det krävs lite teknikintresse, säger Stefan Brala.

Okunskap och meck skulle dock framtiden kunna råda bot på. Både Brala och Granholm är övertygade om att bilkameran kommer att tillhandahållas av biltillverkaren i allt större utsträckning framöver.

Billigare försäkring

– Det börjar redan komma. Nya Citroën C3 har inbyggda bilkameror i sina europeiska bilar. Tesla har också precis lanserat en uppdatering av sin mjukvara som ger kameran i bilen möjlighet att filma. (Uppdateringen gäller Teslabilar med autopilothårdvaran AP HW2 eller senare, reds. anm.) Det kommer att bli en vanligare del av standardutrusningen i framtiden, även i Sverige.

Ryssland är ett exempel på ett land där bilkameran är används flitigt. För vissa förare innebär kameran en lägre försäkringspremie och lägre självrisk, vissa ryska försäkringsbolag ställer också krav på att bilarna ska utrustas med tekniken.

– Så långt har vi inte kommit i Sverige men försäkringsbranschen studerar utvecklingen i andra länder. Fler kameror i trafiken skulle kunna innebära mer uppmärksamma förare. Dessutom bidrar de till rättvisa beslut vid oklara skador och kortare processer i skadeärenden, säger Stefan Brala.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL