Fordon
Kalldusch för Porsche när USA kortar elbilens räckvidd

I Europa har Porsche Taycan Turbo fått en angiven räckvidd på 450 kilometer. Men i USA anser Environmental Protection Agency att elbilen bara tar sig 323 kilometer på en laddning.
Det finns flera beräkningsmodeller för att fastställa bilarnas utsläpp, förbrukning samt räckvidden för elfordon. I Europa använder vi sedan 2017 WLTP, som står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. På USA-marknaden bedöms bilarna istället enligt EPA, en mätmetod framtagen av U.S. Environmental Protection Agency. De två sätten att mäta ger också olika resultat.
Nu har EPA kommit med ett utlåtande kring Porsche Taycan Turbo, och bedömningen torde vara något av en kalldusch för tillverkaren. Porsches angivna räckvidd för elbilen ligger på 450 km vilket backas av WLTP. Men enligt den amerikanska myndigheten kommer versionen bara ta sig 323 km på ett fulladdat batteri.
Taycan Turbo levererar en effekt på 460 kW (625 hk). Frontareans 2,33 kvadratmeter sägs ge modellen det lägsta luftmotståndet av alla Porschar, med ett cd-värde på 0,22. Men att bilen bara skulle ta sig 323 km kan ställas mot EPA:s angivna räckvidd för Tesla Model 3. Där levererade Standard Range Plus-versionen 402 km. Instegspriset på den bilen är dryga 540 000 kr mot Porschens 1,7 miljoner kr.
Med sitt generösa batteripack på 93,4 kWh är Taycan Turbo snarare tänkt att konkurrera med Teslas dyrare modeller. Men tyskarna hamnar på efterkälken. EPA-siffrorna för Model S- och Model X-versionerna med störst batteripack ligger på 600 km respektive 527 km, rapporterar The Verge.
Taycan Turbo glider in strax bakom Audi E-tron, vars räckvidd enligt EPA är 328 km. Detta torde upplevas som lite tråkigt med tanke på att Porsche utgör Volkswagenkoncernens spjutspets. Men det är förmodligen ännu tråkigare för tyskarna att deras vassaste modell har sämre batteriprestanda än (i sammanhanget) lågprismodeller som Nissan Leaf, vars 62 kWh-batteri ger 363 km och Chevy Bolt med sin EPA-räckvidd på 416 km.